A felsőoktatás digitális oktatási kultúrájának korrajza szakértői interjúk alapján
Absztrakt
Az IKT eszközök a paradigmaváltás ígéretét sugallják a nevelés területén is, de komplex kihívást teremtenek azáltal, hogy nemcsak az oktatás folyamatát támogatják, hanem annak tárgyává is váltak. A technológia oktatásba való integrációja nem az elvárt eredményességgel valósul meg, kényszerítő hatású érvényesülése sokszor rossz módszertani gyakorlatot eredményez. Kutatásunkban az ország 24 elismert oktatásinformatikai, felsőoktatáspedagógiai szakértőjével készítettünk interjút azzal a céllal, hogy a felsőoktatás digitális oktatási kultúrájának jelenlegi helyzetét bemutassuk, egyfajta korlenyomatot biztosítva. Az interjúkérdések a módszertan, az önfejlesztés és a digitális oktatási kultúra értékelése tématerületek köré szerveződtek. A kapott válaszokat kvalitatív módszerrel dolgoztuk fel és a leírt szövegeket a tartalomelemzés szabályai szerint kódoltuk. Az eredmények bemutatása során a szakértői véleményeket szintetizáltuk, mert így kívánjuk segíteni a felsőoktatásban dolgozók módszertani kultúrájának formálását, tévképzeteik eloszlatását a pandémia által bevezetett kötelező digitális oktatás kihívásokkal teli időszakában.
While ICT tools are promising a paradigm shift in education, they are
also presenting a complex challenge by being not only an aid to the
process of education but also the subject of it. The integration of
technology into education has not been bringing the expected success,
and when implemented by force, they often result in poor methodological
practice. In our study, we interviewed 24 renowned experts in
educational informatics and higher education pedagogy in Hungary in
order to acquire and present a picture of the current state of digital
educational culture in higher education. The interview questions are
centered around the topics of methodology, self-improvement, and the
evaluation of digital educational culture. Responses were processed
qualitatively and transcripts were coded according to the standard rules
of content analysis. In the discussion of the results, answers were
synthesized, because our aim is to shape the methodological culture of
teachers in higher education and to dispel their misconceptions in this
challenging period of compulsory digital education forced upon them by
the pandemic.