Az új Nemzeti alaptanterv bevezetésének hatásai a BME GTK-s gólyák matematika szintfelmérő eredményeinek tükrében

Szerzők

  • Fülöp Ottilia
    Affiliation
    Fülöp Ottilia a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Matematika Intézetének Analízis és Operációkutatás Tanszékén dolgozik docensként. Az elmúlt két évtizedben folyamatosan részt vett az egyetemi matematikaoktatás fejlesztésében és korszerűsítésében. Interaktív elektronikus Neptun-tananyagok társszerzőjeként célja a BME-s hallgatók matematika e-tananyagainak fejlesztése korszerű módszertani lehetőségekkel, valamint a hallgatóbarát matematikaoktatás. Kutatási területei: interaktív matematikaoktatás, kombinatorikus optimalizálás, gráfelmélet, hálózatok, kiralitás és gráfelméleti alkalmazások a kémiában.  
  • Béla Szilvia
    Affiliation
    Béla Szilvia 2012 óta a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Matematika Intézetének Algebra és Geometria Tanszékén dolgozik adjunktusként. Oktatási feladatait nagyrészt az elsőéves gazdasági és mérnök szakos hallgatók matematika tantárgyainak vezetése, és az ehhez kapcsolódó tananyagok fejlesztése teszik ki, mind magyar, mind német nyelven. Fő kutatási területe a számítógépi geometria, ezen belül leginkább a CAGD rendszerek szimbolikus és numerikus algoritmusainak fejlesztésével foglalkozik.
https://doi.org/10.3311/ope.40556

Absztrakt

A korábbi években bevezetett új Nemzeti alaptanterv és az érettségi követelmények drasztikus változásainak hatására a BME Gazdaságtudományi Karára felvett elsőéves hallgatók matematikatudása és tanulási képességei is gyökeresen megváltoztak. Ezt igyekeztünk feltérképezni egy kimondottan csak a középiskolai matematikatudást igénylő szintfelmérő dolgozat segítségével, melyen a 2024/25-ös tanév őszi félévében 395 hallgatónk vett részt. A dolgozatot csak a félév eleji alapos ismétlés és a bevezető fogalmak tárgyalása után, a 10. oktatási héten írattuk meg, hogy az általunk alkalmazott egyetemi Matematika A1a tanmenet hatékonyságát is felmérhessük. Cikkünk részletesen elemzi a hallgatók szintfelmérőn elért eredményeit, és ezeken keresztül több fontos hiányosságra is rámutat a hallgatók korábban kialakult kompetenciáiban és az alkalmazott tanulási technikákban.  Az elmúlt félév tanulságait összegezve részletesen leírjuk, milyen megoldásokhoz és kompromisszumokhoz folyamodtunk annak érdekében, hogy gördülékennyé tegyük a hallgatók matematika zárthelyikre és vizsgára való felkészülését. Végül javaslatot teszünk arra, hogyan tegyük hatékonyabbá a BME GTK első féléves matematikaképzését azért, hogy hallgatóink magabiztos és színvonalas tudással léphessenek tovább tanulmányaikban.

Kulcsszavak:

tanulási kompetenciák, matematika szintfelmérés, inhomogén tanulócsoport, metakognitív stratégiák, matematikaoktatás

Citation data from Crossref and Scopus

Hogyan kell idézni

Fülöp, O., Béla, S. (2025) „Az új Nemzeti alaptanterv bevezetésének hatásai a BME GTK-s gólyák matematika szintfelmérő eredményeinek tükrében”, Opus et Educatio, 12(2). https://doi.org/10.3311/ope.40556

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok