Eredményes és elkötelező vezetési stílusok különböző szervezeti kultúrákban
Absztrakt
A cikk célja a szervezeti kultúra és vezetői stílus közötti kapcsolat feltárása, különös tekintettel arra, hogy léteznek-e tipikus kultúra–vezetési stílus párosítások, illetve mely kombinációk járulnak hozzá kiemelkedően a munkavállalói elégedettséghez és a szervezeti eredményességhez. A kutatás elméleti alapját Cameron és Quinn versengő értékek keretrendszere, valamint Lewin klasszikus vezetési stílus modellje képezte. A kvantitatív vizsgálat 102 magyarországi válaszadóra épült, a szervezeti kultúrát az OCAI felmérő eszköz, a vezetői stílust Lewin vezetői stílus modelljére épített kérdőív alapján határoztuk meg. A munkavállalók szervezeti kultúra és vezetői stílus kombinációkról adtak válaszokat, hogy azok elégedettséget okoznak-e, illetve következik-e belőlük a szervezeti és üzleti siker.
Az eredmények alapján szignifikáns kapcsolat mutatható ki a szervezeti kultúra típusa és az alkalmazott vezetői stílus között. A leggyakoribb kombinációk a klán kultúrához kapcsolódó demokratikus, illetve az adhokráciához társuló demokratikus és laissez-faire vezetés voltak. A munkavállalói elégedettségre leginkább a szervezeti kultúra típusa gyakorolt hatást, míg az üzleti eredményességgel való kapcsolat statisztikailag nem bizonyult szignifikánsnak, azonban kvalitatív mintázatok így is kirajzolódtak. A kutatás alátámasztja, hogy a támogató, részvételen alapuló vezetői stílus és a rugalmas, emberközpontú szervezeti kultúra együttesen kedvez a magasabb munkavállalói elkötelezettségnek.