Digitális bölcsészet a könyvtárban: elvek és projektek
Absztrakt
Hazai folyóiratokban és különösen a TMT hasábjain számos tanulmány jelent már meg a digitális bölcsészethez kötődő könyvtári témákról, így természetét már sokan ismerhetik. Mindazonáltal érdemes leszögeznünk, hogy ez a tudományág nemcsak olyan tevékenységek és projektek köre, amelyek a digitális technológiáknak a humántudományi kutatásokban való felhasználásával kapcsolatosak.1 Sokan ugyanis ennél többnek látják, ezért joggal tekintenek rá, mint együttműködésen alapuló, új formájú, több tudományterületet érintő kutatási, oktatási és publikációs tevékenységrendszerre, amely intézményi hátteret biztosít ahhoz, hogy – a könyvtárak és a könyvtárosok bevonásával – ezek a célok megvalósuljanak.2 Ennek megfelelően, ez a tanulmány főként az Amerikai Egyesült Államok könyvtárosainak bő két évtizedes elképzeléseire és tapasztalataira koncentrál, de merít az Európai Unió, Nagy-Britannia, és Kanada könyvtárainak tapasztalataiból is.