A tanulási élmény tervezésének módszertani lehetőségei
Absztrakt
Az erősödő technológiai környezetben átalakulnak az emberi képességek, ezért az alfa generáció a hagyományostól eltérő oktatási módszereket igényel. Új és ígéretes irányként megjelennek a tanulási élmény tervezésére fókuszáló megoldások, amelyek célja, hogy biztosítsák a tanuló számára a célorientált, ugyanakkor emberközpontú tanulást. A módszer jól alkalmazható a könyvtárakban megindult digitális módszertani képzések továbbfejlesztéseként. A tanulmányunkban azokat a tanulási élmény tervezését támogató módszertani megoldásokat ismertetjük, amelyek az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem hallgatóinak, valamint a Bródy Sándor Könyvtár látogatóinak tartott képzéseken már gyakorlatban is alkalmazásra kerültek.
Kulcsszavak:
Tanulási élmény tervezésének módszertana, 3D nyomtatás, Makerspace, KönyvtárHivatkozások
Andraws, A., Kovács, T. Popa-Müller, I. (2017) A lézeres gravírozás technológiája, Műszaki tudományos közlemények, 7, p. 67–70, https://doi.org/10.33895/mtk-2017.07.09
Autodesk (2024) Tinkercad. Elérhető: https://www.tinkercad.com (Utolsó elérés: 2024. 10. 29.)
Barnabásné, B. (2021) Gyártókon átnyúló okosotthon-szabvány készül, Tudományos és Műszaki Tájékoztatás, 68(6), p. 417–417. Elérhető: https://journals.bme.hu/tmt/article/view/36148/21864 (Utolsó elérés: 2024. 02. 20.)
Bower, M., de Koster, S., Walker, R. (2017) Technology-Mediated Learning Theory and Practices, Journal of Educational Technology & Society, https://doi.org/ 10.1111/bjet.12771
Chang, Y. K., Kuwata, J. (2020) Learning experience design: challenges for novice designers, In: Schmidt, M, Tawfik, A. A., Jahnke, I., Earnshaw, Y. (Eds.), Learner and user experience research, EdTech Books. Elérhető: https://edtechbooks.org/ux/LXD_challenges (Utolsó elérés: 2024. 02. 20.)
Floor, N. (2023) This is learning experience design: what it is, how it works, and why it matters. (Voices That Matter), [e-könyv], Pearson Education, Sydney, ISBN: 9780137950829
Gray, C. M. (2016) ‘It’s more of a mindset than a method’: UX practitioners’ conception of design methods. In: Proceedings of the 2016 CHI conference on human factors in computing systems, San Jose (Ca.), p. 4044–4055, https://doi.org/10.1145/2858036.2858410
Gray, C. M. (2020) Paradigms of knowledge production in human-computer interaction: towards a framing for learner experience (LX) design., In: Schmidt, M, Tawfik, A. A., Jahnke, I., Earnshaw, Y. (szerk.) Learner and user experience research, EdTech Books. Elérhető: https://edtechbooks.org/ux/paradigms_in_hci (Utolsó elérés: 2024. 02. 20.)
Gyártástrend (2017) Lézer, a jelen technológiája. Elérhető: https://gyartastrend.hu/cikk/lezer-a-jelen-technologiaja (Utolsó elérés: 2024. 02. 20.)
Jahnke, I., Schmidt, M., Pham, M., Singh, K. (2020) Sociotechnical-pedagogical usability for designing and evaluating learner experience in technology-enhanced environments. In: Schmidt, M, Tawfik, A. A., Jahnke, I., Earnshaw, Y. (szerk.) Learner and user experience research, EdTech Books. Elérhető: https://edtechbooks.org/ux/sociotechnical_pedagogical_usability (Utolsó elérés: 2024. 02. 20.)
Kolb, D. A. (1984) The Process of Experimental Learning. In: Kolb D. A.(szerk.) The Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development, Prentice-Hall, Englewood Cliffs
Lengyelné Molnár, T. (2022) A könyvtárak digitális ökoszisztémája, Gondolat Kiadó, ISBN 9789635561971
Laurillard, D. (2012) Teaching as a Design Science: Building Pedagogical Patterns for Learning and Technology, Routledge, ISBN 9780415803878
Mandić, D. (2022) A mesterséges intelligencia alkalmazása az okosotthonokban, Biztonságtudományi Szemle, 4(1), p. 33–41.
Mayer, R. E. (2009) Multimedia Learning, Cambridge University Press, ISBN 978-0-521-73535-3
Molnár, P. (2013) Töprengések az élménypedagógia fogalmáról, Nézőpont, Elérhető: http://epa.niif.hu/03900/03976/00022/pdf/EPA03976_magiszter_2013_02_090-094.pdf (Utolsó elérés: 2024. 02. 20.)
Papp, Gy. (2003) Az e-learninget támogató szabványok a gyakorlatban. In: Agria Media 2002: Az elektronikus tanulás a III. évezred pedagógiai kihívása, Eszterházy Károly Főiskola Líceum Kiadó, pp. 130–137. Elérhető: https://publikacio.uni-eszterhazy.hu/5767/1/AM_2002.pdf (Utolsó elérés: 2024. 02. 20.)
Parrish, P. (2009) Aesthetic principles for instructional design, Educational Technology Research and Technology, 57(4), p. 511–528. https://doi.org/10.1007/s11423-007-9060-7 (Utolsó elérés: 2024. 02. 20.)
Racsko, R., Kis-Tóth, L. (2022) Ütemváltás az oktatás digitális transzformációjában: a könyvtárak lehetséges szerepe az online tanulásban, Könyvtári Figyelő, 68(2), pp. 177–191. Elérhető: https://www.epa.hu/00100/00143/00369/pdf/EPA00143_kf_2022_02_177-192.pdf (Utolsó elérés: 2024. 02. 20.)
Racsko, R., Szűts, Z., Radics, K., Lengyelné Molnár, T. (2023) A könyvtár mint 21. századi autentikus tanulási környezet, Tudományos és Műszaki Tájékoztatás, pp. 1–10. Elérhető: https://journals.bme.hu/tmt/article/view/36482/22195 (Utolsó elérés: 2024. 02. 20.)
Schmidt, M.,Huang, R. (2022) Defining learning experience design: voices from the field of learning design & technology, TechTrends, 66, p. 141–158, https://doi.org/10.1007/s11528-021-00656-y
Statista Inc. (2022). Global Smart Home Market Size 2022. Elérhető: https://www.statista.com/statistics/682204/global-smart-home-market-size/ (Utolsó elérés: 2024. 02. 20.)
Stefaniak, J., Sentz, J. (2020) The role of needs assessment to validate contextual factors related to user experience design practices. In: Schmidt, M., Tawfik, A. A., Jahnke, I.,Earnshaw, Y. (szerk.), Learner and user experience research, EdTech Books. Elérhető: https://edtechbooks.org/ux/role_of_needs_assessment (Utolsó elérés: 2024. 02. 20.)
Thorsteinsson, G., Page, T. (2018) The Evolution of 3D printing and Industry 4.0, Manager’s Journal on Future Engineering and Technology,14(1), p. 1–15. https://doi.org/10.26634/jfet.14.1.14600
Ur, B., Ho, M. P. Y., Brawner, S., Lee, J., Mennicken, S., Picard, N., Schulze, D., Littman, M. L.(2016) Trigger-Action Programming in the Wild: An Analysis of 200,000 IFTTT Recipes. In: Proceedings of the 2016 CHI conference on human factors in computing systems, San
Jose (Ca.), p. 3227–3231. https://doi.org/10.1145/2858036.2858556
Zsömle, V. (2020) Egy felmérés tanulságai: az Internet of Things (IoT) a magyar könyvtárakban, Tudományos és Műszaki Tájékoztatás, 67(4), p. 224–236. Elérhető: https://journals.bme.hu/tmt/article/view/35448/21162 (Utolsó elérés: 2024. 02. 20.)