Methodological possibilities of planning the learning experience
Abstract
The rapidly evolving technological environment is a challenge for members of society. In the work environment and in everyday life, new tools are emerging that need to be learned and new skills developed to meet the demands of the labour market. In Hungary, the Eger library training institution has been using the makerspace for several years and nowadays they have a well-developed methodology. The 3D printer, the laser cutter and the smart home solutions are among the most popular services and can be effectively integrated into the methodological solutions for the design of the learning experience.
Keywords:
Learning Experience Design, LXD, 3D printing, Makerspace, LibraryReferences
Andraws, A., Kovács, T. Popa-Müller, I. (2017) A lézeres gravírozás technológiája, Műszaki tudományos közlemények, 7, p. 67–70, https://doi.org/10.33895/mtk-2017.07.09
Autodesk (2024) Tinkercad. Elérhető: https://www.tinkercad.com (Utolsó elérés: 2024. 10. 29.)
Barnabásné, B. (2021) Gyártókon átnyúló okosotthon-szabvány készül, Tudományos és Műszaki Tájékoztatás, 68(6), p. 417–417. Elérhető: https://journals.bme.hu/tmt/article/view/36148/21864 (Utolsó elérés: 2024. 02. 20.)
Bower, M., de Koster, S., Walker, R. (2017) Technology-Mediated Learning Theory and Practices, Journal of Educational Technology & Society, https://doi.org/ 10.1111/bjet.12771
Chang, Y. K., Kuwata, J. (2020) Learning experience design: challenges for novice designers, In: Schmidt, M, Tawfik, A. A., Jahnke, I., Earnshaw, Y. (Eds.), Learner and user experience research, EdTech Books. Elérhető: https://edtechbooks.org/ux/LXD_challenges (Utolsó elérés: 2024. 02. 20.)
Floor, N. (2023) This is learning experience design: what it is, how it works, and why it matters. (Voices That Matter), [e-könyv], Pearson Education, Sydney, ISBN: 9780137950829
Gray, C. M. (2016) ‘It’s more of a mindset than a method’: UX practitioners’ conception of design methods. In: Proceedings of the 2016 CHI conference on human factors in computing systems, San Jose (Ca.), p. 4044–4055, https://doi.org/10.1145/2858036.2858410
Gray, C. M. (2020) Paradigms of knowledge production in human-computer interaction: towards a framing for learner experience (LX) design., In: Schmidt, M, Tawfik, A. A., Jahnke, I., Earnshaw, Y. (szerk.) Learner and user experience research, EdTech Books. Elérhető: https://edtechbooks.org/ux/paradigms_in_hci (Utolsó elérés: 2024. 02. 20.)
Gyártástrend (2017) Lézer, a jelen technológiája. Elérhető: https://gyartastrend.hu/cikk/lezer-a-jelen-technologiaja (Utolsó elérés: 2024. 02. 20.)
Jahnke, I., Schmidt, M., Pham, M., Singh, K. (2020) Sociotechnical-pedagogical usability for designing and evaluating learner experience in technology-enhanced environments. In: Schmidt, M, Tawfik, A. A., Jahnke, I., Earnshaw, Y. (szerk.) Learner and user experience research, EdTech Books. Elérhető: https://edtechbooks.org/ux/sociotechnical_pedagogical_usability (Utolsó elérés: 2024. 02. 20.)
Kolb, D. A. (1984) The Process of Experimental Learning. In: Kolb D. A.(szerk.) The Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development, Prentice-Hall, Englewood Cliffs
Lengyelné Molnár, T. (2022) A könyvtárak digitális ökoszisztémája, Gondolat Kiadó, ISBN 9789635561971
Laurillard, D. (2012) Teaching as a Design Science: Building Pedagogical Patterns for Learning and Technology, Routledge, ISBN 9780415803878
Mandić, D. (2022) A mesterséges intelligencia alkalmazása az okosotthonokban, Biztonságtudományi Szemle, 4(1), p. 33–41.
Mayer, R. E. (2009) Multimedia Learning, Cambridge University Press, ISBN 978-0-521-73535-3
Molnár, P. (2013) Töprengések az élménypedagógia fogalmáról, Nézőpont, Elérhető: http://epa.niif.hu/03900/03976/00022/pdf/EPA03976_magiszter_2013_02_090-094.pdf (Utolsó elérés: 2024. 02. 20.)
Papp, Gy. (2003) Az e-learninget támogató szabványok a gyakorlatban. In: Agria Media 2002: Az elektronikus tanulás a III. évezred pedagógiai kihívása, Eszterházy Károly Főiskola Líceum Kiadó, pp. 130–137. Elérhető: https://publikacio.uni-eszterhazy.hu/5767/1/AM_2002.pdf (Utolsó elérés: 2024. 02. 20.)
Parrish, P. (2009) Aesthetic principles for instructional design, Educational Technology Research and Technology, 57(4), p. 511–528. https://doi.org/10.1007/s11423-007-9060-7 (Utolsó elérés: 2024. 02. 20.)
Racsko, R., Kis-Tóth, L. (2022) Ütemváltás az oktatás digitális transzformációjában: a könyvtárak lehetséges szerepe az online tanulásban, Könyvtári Figyelő, 68(2), pp. 177–191. Elérhető: https://www.epa.hu/00100/00143/00369/pdf/EPA00143_kf_2022_02_177-192.pdf (Utolsó elérés: 2024. 02. 20.)
Racsko, R., Szűts, Z., Radics, K., Lengyelné Molnár, T. (2023) A könyvtár mint 21. századi autentikus tanulási környezet, Tudományos és Műszaki Tájékoztatás, pp. 1–10. Elérhető: https://journals.bme.hu/tmt/article/view/36482/22195 (Utolsó elérés: 2024. 02. 20.)
Schmidt, M.,Huang, R. (2022) Defining learning experience design: voices from the field of learning design & technology, TechTrends, 66, p. 141–158, https://doi.org/10.1007/s11528-021-00656-y
Statista Inc. (2022). Global Smart Home Market Size 2022. Elérhető: https://www.statista.com/statistics/682204/global-smart-home-market-size/ (Utolsó elérés: 2024. 02. 20.)
Stefaniak, J., Sentz, J. (2020) The role of needs assessment to validate contextual factors related to user experience design practices. In: Schmidt, M., Tawfik, A. A., Jahnke, I.,Earnshaw, Y. (szerk.), Learner and user experience research, EdTech Books. Elérhető: https://edtechbooks.org/ux/role_of_needs_assessment (Utolsó elérés: 2024. 02. 20.)
Thorsteinsson, G., Page, T. (2018) The Evolution of 3D printing and Industry 4.0, Manager’s Journal on Future Engineering and Technology,14(1), p. 1–15. https://doi.org/10.26634/jfet.14.1.14600
Ur, B., Ho, M. P. Y., Brawner, S., Lee, J., Mennicken, S., Picard, N., Schulze, D., Littman, M. L.(2016) Trigger-Action Programming in the Wild: An Analysis of 200,000 IFTTT Recipes. In: Proceedings of the 2016 CHI conference on human factors in computing systems, San
Jose (Ca.), p. 3227–3231. https://doi.org/10.1145/2858036.2858556
Zsömle, V. (2020) Egy felmérés tanulságai: az Internet of Things (IoT) a magyar könyvtárakban, Tudományos és Műszaki Tájékoztatás, 67(4), p. 224–236. Elérhető: https://journals.bme.hu/tmt/article/view/35448/21162 (Utolsó elérés: 2024. 02. 20.)