Roma fiatalok és a könyvtár – egy ösztöndíjprogram kutatási beszámolója
Absztrakt
A tanulmány a Budapest főváros által 2024 első félévére kiírt és a Romano Kher szakmai felügyeletével megvalósuló Roma Ösztöndíjprogram időszaka alatt gyűjtött anyag alapján született. A kutatás egyedisége és eredetisége abban áll, hogy ezt az egyébként nehezen megszólítható társadalmi csoportot közvetlenül el tudtuk érni. Az ösztöndíj keretében végzett pilot kutatás hipotézise – részben a diák saját tapasztalata, részben az általa feldolgozott szakirodalom alapján –, hogy a hagyományos könyvtári szolgáltatások a roma népesség számára nem vonzóak, ugyanakkor az új könyvtári szolgáltatások azok lehetnek. Ezért szerettük volna megtudni, hogy a roma fiatalok hogyan viszonyulnak a könyvtárhoz mint közösségi térhez, illetve a „könyvtár mint tudásközpont” megközelítéshez – ehhez tizenkét, különböző településről származó és különböző végzettséggel rendelkező roma fiatallal készítettünk személyes interjút.
Kulcsszavak:
roma fiatal, könyvtár mint közösségi tér, Z generáció, interjúmódszer, marginalizált társadalmi csoportHivatkozások
Agashe, A. T. (2021) Libraries as Knowledge Centers in IJCRT, IJCRT, 9 (2), p. 4726–4731. Elérhető: https://ijcrt.org/papers/IJCRT2102571.pdf (Utolsó elérés: 2025. 02. 16.)
Bozsó, R. O., Patkósné Hanesz, A., Urbanik, T. (2024) eZ a generáció ugyanaZ? Szegedi fiatalok olvasási szokásainak változásai egy évtized alatt, Közösségi Kapcsolódások – tanulmányok kultúráról és oktatásról, 4(1), p. 31–44. https://doi.org/10.14232/kapocs.2024.1.31-44
Bereczki, E. (2022) A rejtélyes Z generáció: együttműködés a mai tizen- és huszonévesekkel, HVG, Budapest. ISBN: 978-963-565-379-9
Farkas, Zs. (2017) Mozaikok a „cigányság ügyének” rendszerváltás utáni 25 évéből. In: Ferge, Zs. (2017) Magyar társadalom- és szociálpolitika, 1990–2015, p. 364–386, Osiris, Budapest. ISBN: 978-963-276-283-8
Gombos, P. (2019) A digitális generáció olvasási szokásai – a 2017-es reprezentatív olvasásfelmérés tapasztalatai. In: Baráthné Hajdú, Á., Béres, J. (szerk.) Olvasásfejlesztés könyvtári környezetben: Módszertani kötetek 2., p. 149–191. Elérhető: https://mek.oszk.hu/20600/20671/20671.pdf (Utolsó elérés: 2025. 02. 14.)
Kardos, F. (2004) Romák a könyvtárban – könyvtár a magyarországi roma kultúrában. In: Nagy, A., Péterfi, R. (2004) A feladatra készülni kell: a cigányság kulturális beilleszkedése és a közkönyvtár, p. 175–226, OSZK, Gondolat, Budapest. ISBN: 978-963-200-486-0
Khan, J. (2017) Role of Libraries in 21st Century, Continental Journal of Information Technology, 10(1), p. 10–18. https://doi.org/10.5281/zenodo.918303
Lankes, R. (2012) The atlas of new librarianship, MIT Press. ISBN: 978-0-262-30008-7
Landauer A. (2004) Peremhelyzetben, avagy Budapesti XVI. kerület és Kerepes. Elérhető:
https://palheidfogel.gportal.hu/portal/palheidfogel/upload/438951_1365861746_02328.pdf
(Utolsó elérés: 2025. 02. 14.)
Levien, R. E. (2011) Confronting the Future: Strategic Visions for the 21st-Century Public Library (Policy Brief No. 4; p. 34). ALA Office for Information Technology Policy. Elérhető: https://www.ala.org/sites/default/files/advocacy/content/advleg/pp/pub/policy/confronting_the_futu.pdf (Utolsó elérés: 2025. 02. 14.)
Mason, J. (2005) Kvalitatív kutatás, Jószöveg Műhely Kiadó, Budapest. ISBN: 978-963-7052-07-1
Nagy, A., Péterfi, R. (2004) A feladatra készülni kell: a cigányság kulturális beilleszkedése és a közkönyvtár, Könyvtári Figyelő, 2.
Elérhető: https://epa.oszk.hu/00100/00143/00048/nagy_a.html (Utolsó elérés: 2025. 02. 14.)
Nagy, A., Péterfi, R. (szerk.) (2008) Hídszerepek. Cigány integrációs kérdések, OSZK, Gondolat, Budapest. ISBN: 978-963-200-553-9
Néma, J. (2023) Szempontok a megváltozott olvasási szokások oktatási integrációjához a generációkutatás tükrében, Új Pedagógiai Szemle, 73. 01–02., p. 100–108. Elérhető: https://upszonline.hu/index.php?article=730102012 (Utolsó elérés: 2025. 02. 14.)
Németh, J. (2008) Kitelepülni, befogadni. In: Nagy, A., Péterfi, R. (szerk.) (2008) Hídszerepek. Cigány integrációs kérdések. Könyvtári Figyelő, 2. Elérhető: https://epa.oszk.hu/00100/00143/00048/nagy_a.html (Utolsó elérés: 2025. 02. 14.)
Polderman, M., v. Duijnhoven, H., School, F., Huysmans, F. (2019) Community building for public libraries in the 21st century: examples from The Netherlands. Elérhető: https://www.ifla.org/wpcontent/uploads/2019/05/assets/publiclibraries/publications/community_building_for_public_libraries_in_the_21st_century_polderman_et_al.pdf
Steigervald Krisztián (2020): Generációk harca: hogyan értsük meg egymást?, Partvonal, Budapest.
Tari Annamária (2011): Z generáció : klinikai pszichológiai jelenségek és társadalom-lélektani szempontok az információs korban, Tericum, Budapest. ISBN: 978-963-9633-92-6
Tóth Máté (2022) A könyvtárak társadalmi szerepei empirikus kutatási adatok tükrében, Hamvas Béla Pest Megyei Könyvtár, Szentendre. ISBN: 978-963-7521-91-1
Vraukóné, Kovács Ilona (2004) Cigányság a végeken. In Nagy, Attila – Péterfi, Rita (2004) A feladatra készülni kell: a cigányság kulturális beilleszkedése és a közkönyvtár, p. 100–122, OSZK, Gondolat, Budapest. ISBN: 978-963-200-486-0