Roma youth and the library – a research report from a scholarship programme
Abstract
This study is based on data collected during the period of the Roma Scholarship Programme, announced by the Municipality of Budapest for the first half of 2024. The uniqueness and originality of the research lie in the direct engagement with a social group that is otherwise difficult to reach. The pilot study, conducted within the framework of the scholarship programme, was based on the hypothesis that traditional library services are not appealing to the Roma population, whereas newly developed library services may hold greater potential for engagement. Therefore, our aim was to explore how Roma youth relate to the library as a community space, as well as to the concept of the library as knowledge-center. As a research method, we employed semi-structured personal interviews, through which we engaged with twelve Roma youths from different settlements and with diverse backgrounds.
Keywords:
Roma youth, library as community space, Z-generation, face-to-face interview, marginalised social groupReferences
Agashe, A. T. (2021) Libraries as Knowledge Centers in IJCRT, IJCRT, 9 (2), p. 4726–4731. Elérhető: https://ijcrt.org/papers/IJCRT2102571.pdf (Utolsó elérés: 2025. 02. 16.)
Bozsó, R. O., Patkósné Hanesz, A., Urbanik, T. (2024) eZ a generáció ugyanaZ? Szegedi fiatalok olvasási szokásainak változásai egy évtized alatt, Közösségi Kapcsolódások – tanulmányok kultúráról és oktatásról, 4(1), p. 31–44. https://doi.org/10.14232/kapocs.2024.1.31-44
Bereczki, E. (2022) A rejtélyes Z generáció: együttműködés a mai tizen- és huszonévesekkel, HVG, Budapest. ISBN: 978-963-565-379-9
Farkas, Zs. (2017) Mozaikok a „cigányság ügyének” rendszerváltás utáni 25 évéből. In: Ferge, Zs. (2017) Magyar társadalom- és szociálpolitika, 1990–2015, p. 364–386, Osiris, Budapest. ISBN: 978-963-276-283-8
Gombos, P. (2019) A digitális generáció olvasási szokásai – a 2017-es reprezentatív olvasásfelmérés tapasztalatai. In: Baráthné Hajdú, Á., Béres, J. (szerk.) Olvasásfejlesztés könyvtári környezetben: Módszertani kötetek 2., p. 149–191. Elérhető: https://mek.oszk.hu/20600/20671/20671.pdf (Utolsó elérés: 2025. 02. 14.)
Kardos, F. (2004) Romák a könyvtárban – könyvtár a magyarországi roma kultúrában. In: Nagy, A., Péterfi, R. (2004) A feladatra készülni kell: a cigányság kulturális beilleszkedése és a közkönyvtár, p. 175–226, OSZK, Gondolat, Budapest. ISBN: 978-963-200-486-0
Khan, J. (2017) Role of Libraries in 21st Century, Continental Journal of Information Technology, 10(1), p. 10–18. https://doi.org/10.5281/zenodo.918303
Lankes, R. (2012) The atlas of new librarianship, MIT Press. ISBN: 978-0-262-30008-7
Landauer A. (2004) Peremhelyzetben, avagy Budapesti XVI. kerület és Kerepes. Elérhető:
https://palheidfogel.gportal.hu/portal/palheidfogel/upload/438951_1365861746_02328.pdf
(Utolsó elérés: 2025. 02. 14.)
Levien, R. E. (2011) Confronting the Future: Strategic Visions for the 21st-Century Public Library (Policy Brief No. 4; p. 34). ALA Office for Information Technology Policy. Elérhető: https://www.ala.org/sites/default/files/advocacy/content/advleg/pp/pub/policy/confronting_the_futu.pdf (Utolsó elérés: 2025. 02. 14.)
Mason, J. (2005) Kvalitatív kutatás, Jószöveg Műhely Kiadó, Budapest. ISBN: 978-963-7052-07-1
Nagy, A., Péterfi, R. (2004) A feladatra készülni kell: a cigányság kulturális beilleszkedése és a közkönyvtár, Könyvtári Figyelő, 2.
Elérhető: https://epa.oszk.hu/00100/00143/00048/nagy_a.html (Utolsó elérés: 2025. 02. 14.)
Nagy, A., Péterfi, R. (szerk.) (2008) Hídszerepek. Cigány integrációs kérdések, OSZK, Gondolat, Budapest. ISBN: 978-963-200-553-9
Néma, J. (2023) Szempontok a megváltozott olvasási szokások oktatási integrációjához a generációkutatás tükrében, Új Pedagógiai Szemle, 73. 01–02., p. 100–108. Elérhető: https://upszonline.hu/index.php?article=730102012 (Utolsó elérés: 2025. 02. 14.)
Németh, J. (2008) Kitelepülni, befogadni. In: Nagy, A., Péterfi, R. (szerk.) (2008) Hídszerepek. Cigány integrációs kérdések. Könyvtári Figyelő, 2. Elérhető: https://epa.oszk.hu/00100/00143/00048/nagy_a.html (Utolsó elérés: 2025. 02. 14.)
Polderman, M., v. Duijnhoven, H., School, F., Huysmans, F. (2019) Community building for public libraries in the 21st century: examples from The Netherlands. Elérhető: https://www.ifla.org/wpcontent/uploads/2019/05/assets/publiclibraries/publications/community_building_for_public_libraries_in_the_21st_century_polderman_et_al.pdf
Steigervald Krisztián (2020): Generációk harca: hogyan értsük meg egymást?, Partvonal, Budapest.
Tari Annamária (2011): Z generáció : klinikai pszichológiai jelenségek és társadalom-lélektani szempontok az információs korban, Tericum, Budapest. ISBN: 978-963-9633-92-6
Tóth Máté (2022) A könyvtárak társadalmi szerepei empirikus kutatási adatok tükrében, Hamvas Béla Pest Megyei Könyvtár, Szentendre. ISBN: 978-963-7521-91-1
Vraukóné, Kovács Ilona (2004) Cigányság a végeken. In Nagy, Attila – Péterfi, Rita (2004) A feladatra készülni kell: a cigányság kulturális beilleszkedése és a közkönyvtár, p. 100–122, OSZK, Gondolat, Budapest. ISBN: 978-963-200-486-0