Az egyetemi könyvtárak szervezeti önértékelése a KMÉR és az ESG 2015 követelményei szerint

Szerzők

  • Kocsi Hajnalka Anna
    Affiliation
    Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtár Zeneművészeti Könyvtára, minőségügyi referens, minőségirányítási-könyvtári szakértő
https://doi.org/10.3311/celisr.41176

Absztrakt

A jelen tanulmány az egyetemi könyvtárak szervezeti önértékelő folyamatát
támogatja. Az összeállítás a KMÉR (Könyvtárak Minőségi Működésének
Értékelési Rendszere) értékelési szempontjait kibővíti az egyetemi területen
vizsgálható konkrét példákkal. Az egyetemi könyvtárak rendkívül szorosan
kapcsolódnak a fenntartó intézményhez és annak minőségirányításához,
az akkreditációs folyamatban adatokat, információkat szolgáltatva az ESG
2015 rendszere alapján. A komplex önértékelést támogató gyűjtemény
összegzi az Európai Felsőoktatási Térség minőségbiztosítási irányelveit és
sztenderdjeit, valamint az ezekhez kapcsolódó egyetemi könyvtárakban
is vizsgálható kérdésköröket. Bemutatja a KMÉR szempontrendszer
szerint összeállított minőségirányítási dokumentáció kapcsolódását az
intézmények minőségirányításához és az európai normákat rögzítő ESG
2015 szempontrendszerhez.

Kulcsszavak:

egyetemi könyvtár, szervezeti önértékelés, ESG 2015, KMÉR, EHEA ESG

Hivatkozások

2011. évi CCIV. törvény a nemzeti felsőoktatásról [online]. Elérhető: https://njt.hu/eli/TV/2011/204 (Utolsó elérés: 2025. 05. 26.)

Bajnok, T. et al. (2019) Könyvtárak Minőségi Működésének Értékelési Rendszere. Budapest: Könyvtári Intézet. ISBN 978-963-201-647-4. Elérhető: https://ki.oszk.hu/sites/default/files/dokumentumtar/kmer_atdolg.pdf (Utolsó elérés: 2025. 05. 26.)

Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság [MAB] (2016) IV. Az Európai Felsőoktatási Térség minőségbiztosításának standardjai és irányelvei (ESG 2015). Elérhető: https://www.mab.hu/wp-content/uploads/ESG_kotet_OFI2016_ESGmagyar.pdf (Utolsó elérés: 2025. 05. 26.)

Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság [MAB] (2024a) Útmutató doktori iskola létesítési és működő doktori iskola új tudományággal történő bővítésének ESG-alapú akkreditációs eljárásához. I. rész: Eljárásrend. Elérhető: https://www.mab.hu/wp-content/uploads/MAB_DI_Letesites_Akkreditacios_Eljarasrend_Utmutato-I.-resz_03_12.pdf (Utolsó elérés: 2025. 08. 05.)

Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság [MAB] (2024b) Útmutató doktori iskola létesítési és működő doktori iskola új tudományággal történő bővítésének ESG-alapú akkreditációs eljárásához. II. rész: Önértékelési eszköz. Elérhető: https://www.mab.hu/wp-content/uploads/MAB_DI_Letesites_Onertekelesi_eszkoz_Utmutato-II.-resz.docx (Utolsó elérés: 2025. 08. 05.)

Megjelent

2025-09-09

Hogyan kell idézni

Kocsi, H. A. (2025) Az egyetemi könyvtárak szervezeti önértékelése a KMÉR és az ESG 2015 követelményei szerint, Közép-európai Könyvtár- és Információtudományi Szemle (CELISR), 2(3). https://doi.org/10.3311/celisr.41176

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok