Beengedjük vagy kizárjuk az MI-t a könyvtárpedagógiából?

Szerzők

  • Bánáti Péter
    Affiliation
    Koch Valéria Iskolaközpont, Pécs, könyvtárostanár
https://doi.org/10.3311/celisr.41619

Absztrakt

A tanulmány azt vizsgálja, hogy engedélyezzük vagy tiltsuk a generatív MI használatát iskolai kontextusban, és így a könyvtár-pedagógiában is, vagy létezik egy észszerű középút, amely a tanulás alapvető, képességfejlesztő
célját szolgálja. Bár az MI használata iskolai közegben gyors és hatékony megoldásokat kínál, a diákok eközben nem sajátítják el a hosszú távon elengedhetetlen információkeresés és -feldolgozás kompetenciáit. Ráadásul a kritikai gondolkodás képessége is csorbát szenved, miközben MI-felhasználóként megváltozik a kognitív tevékenység fókusza. A bemutatott példa és az aktuális kutatási eredmények alapján az MI alkalmazása az oktatásban felveti a képességfejlesztés háttérbe
szorulásának veszélyét (skill skipping, deskilling). Ezért a pedagógus felelőssége, hogy úgy kezelje e technológia használatát, hogy az elősegítse a tanulási folyamatot, ne pedig lerövidítse.

Kulcsszavak:

mesterséges intelligencia (MI), generatív MI, skill skipping, deskilling, könyvtárpedagógia

Hivatkozások

8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet a tanári felkészítés közös követelményeiről és az egyes tanárszakok képzési és kimeneti követelményeiről. Elérhető: https://njt.hu/eli/R/2013/EMMI/8 (Utolsó elérés: 2025. 12. 04.)

Bastani, H., Bastani, O., Sungu, A., Ge, H., Kabakcı, O., Mariman, R. (2024) Generative AI can harm education, The Wharton
School Research Paper. https://doi.org/10.2139/ssrn.4895486

Dömsödy, A., Hidvégi, K., Tóth, K., Cs. Bogyó, K. (2021) Információzz! De miért?, Könyvtárostanárok Egyesülete, Budapest.
ISBN 978-615-81914-1-8

Egervári, D. (2025) Könyvtárak és a MI: egy kutatás eredményei a kihívások és nehézségek metszetében, Tudásmenedzsment,
26(1), p. 155–164. https://doi.org/10.15170/TM.2025.26.1.11

Ericsson, K. A., Krampe, R. T., Tesch-Römer, C. (1993) The role of deliberate practice in the acquisition of expert performance,
Psychological Review, 100(3), pp. 363–406.

Falck, J. (2024) KI-Leitfaden für Lehrende und Lernende (Webinar), fobizz. Elérhető: https://plattform.fobizz.com/fortbildungen/
1327-ki-leitfaden-fuer-lehrende-und-lernende (Utolsó elérés: 2025. 12. 04.)

KMK (2024) Handlungsempfehlung für die Bildungsverwaltung zum Umgang mit Künstlicher Intelligenz in schulischen Bildungsprozessen. Elérhető: https://www.kmk.org/fileadmin/veroeffentlichungen_beschluesse/2024/2024_10_10-Handlungsempfehlung-KI.pdf (Utolsó elérés: 2025. 12. 04.)

Magyarország Kormánya (2025) 1405/2025. (XI. 4.) Korm. határozat a mesterséges intelligenciával kapcsolatos társadalmi tudatosság
növelését szolgáló intézkedésekről, Magyar Közlöny, 128. Elérhető: https://njt.hu/jogszabaly/2025-1405-30-22 (Utolsó
elérés: 2025. 12. 04.)

Lee, H., Sarkar, A., Tankelevitch, L., Drosos, I., Rintel, S., Banks, R., Wilson, N. (2025) The Impact of Generative AI on Critical
Thinking: Self-Reported Reductions in Cognitive Effort and Confidence Effects From a Survey of Knowledge Workers. Elérhető:
https://dl.acm.org/doi/10.1145/3706598.3713778 (Utolsó elérés: 2025. 12. 04.)

Nuxoll, F. (2024) Wenn KI das Lernen überholt: Eine Gefahr für die Bildung, Campus Schulmanagemenet. Elérhető: https://
www.campus-schulmanagement.de/magazin/kolumne/wenn-ki-das-lernen-ueberholt-eine-gefahr-fuer-die-bildungflorian-nuxoll (Utolsó elérés: 2025. 12. 04.)

OECD (2025) Empowering learners for the age of AI: An AI literacy framework for primary and secondary education (Review
draft). OECD, Paris. Elérhető: https://ailiteracyframework.org/wp-content/uploads/2025/05/AILitFramework_ReviewDraft.pdf (Utolsó elérés: 2025. 12. 04.)

Petruska, F. (2024) A köz- és felsőoktatás az MI korában [blogbejegyzés], május 13. Információs Társadalom Kutatóintézet.
Elérhető: https://www.ludovika.hu/blogok/itkiblog/2024/05/13/a-koz-es-felsooktatas-az-mi-koraban/ (Utolsó elérés: 2025. 12. 04.)

Piaget, J., Inhelder, B. (2024) Gyermeklélektan, (2. jav. kiad.), Osiris. ISBN 9789632764962

Rab, Á. (2025) A MI tudásunk [webinárium]. Elérhető: https://www.youtube.com/watch?v=f17Zb7qst-o (Utolsó elérés: 2025.12. 04.)

Vodafone Stiftung (2024) Pioniere des Wandels: Wie Schüler:innen KI im Unterricht nutzen möchten. Elérhető: https://www.vodafone-stiftung.de/wp-content/uploads/2024/03/Pioniere-des-Wandels-wie-Schueler-innen-KI-im-Unterricht-nutzen-wollen-Jugendstudie-der-VS-2024.pdf (Utolsó elérés: 2025. 12. 04)

Vodafone Stiftung (2025) KI an europäischen Schulen: Deutscher Bericht zur Befragung von 12- bis 17-jährigen Schüler:innen in sieben Ländern. Elérhető: https://www.vodafone-stiftung.de/wp-content/uploads/2025/01/KI_an_europaeischen_Schulen_Deutscher_Laenderbericht_IPSOS.pdf (Utolsó elérés: 2025. 12. 04.)

Megjelent

2025-12-22

Hogyan kell idézni

Bánáti, P. (2025) Beengedjük vagy kizárjuk az MI-t a könyvtárpedagógiából?, Közép-európai Könyvtár- és Információtudományi Szemle (CELISR), 2(4). https://doi.org/10.3311/celisr.41619

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok