A gépészmérnök szakma és a képzés változásai a 3. ipari forradalomtól az ipar 4.0-ig

Szerzők

https://doi.org/10.3311/ope.512

Absztrakt

Egy háromlépcsős kutatás keretében arra a kérdésre próbálunk választ adni, hogy a gépészmérnök hallgatók oktatási rendszerében hol-, és milyen módosítások segítik annak elérését, hogy a jelenleginél jobban megfeleljenek a munkaerő piac elvárásainak, a végzést követően. A kutatás első lépésében meghatározzuk annak a „játéktérnek” a kereteit, amiben a felsőfokú oktatás vevői igényeknek történő megfeleltetésének lehetőségeit vizsgáljuk. Áttekintést adunk a mérnök, illetve a gépészmérnök fogalmának változásáról, az adott korszak meghatározó lexikonjainak szócikkei alapján. A hivatalos megfogalmazások mellett arra is kíváncsiak voltunk, hogy a képzésben érintett szakmai közösség hogyan határozza meg a mérnök, és a gépészmérnök identitását. A gépészmérnök hallgatók körében egy kifejtő, asszociációs kérdőívben kértük a fogalmak és hozzá tartozó tevékenységek meghatározását. Harmadik lépésben a magyar ipar erőteljes fejlesztésének időszakától, az 1970-es évek elejétől vizsgáltuk a gépészmérnök képzést, annak időbeli és tartalmi változását. A vizsgálathoz a Miskolci Nehézipari Műszaki Egyetem képzési dokumentumait használtuk. A hivatalosan meghatározott fogalmak időbeni változása egyértelműen a tartalmi elemek bővülésére utal, ami a műszaki, technológiai fejlődésre vezethető vissza.  

Szerző életrajzok

Pogátsnik Monika, University of Óbuda

Alba Regia Technical Faculty

Bráda Csaba Attila, University of Óbuda

Bráda Csaba mestertanár az Óbudai Egyetem Alba Regia Műszaki Karán, a Mérnöki Intézetben.

Citation data from Crossref and Scopus

Hogyan kell idézni

Pogátsnik, M., Bráda, C. A. (2022) „A gépészmérnök szakma és a képzés változásai a 3. ipari forradalomtól az ipar 4.0-ig”, Opus et Educatio, 9(4). https://doi.org/10.3311/ope.512

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok