“A nyelv álruhába öltözteti a gondolatot”

Szerzők

  • Rónai Jázmin
https://doi.org/10.3311/ope.642

Absztrakt

A közlő és az értelmező felelősségét vizsgáltam egy járvány példáján. Célom volt feltárni, hogy miért vagyunk hajlamosan hinni a hamis információkban, valamint módszereket találni az elkerüléshez.

Kutatásom során kérdőívvel gyűjtött adataimat statisztikai módszerekkel elemeztem. Elektronikus és nyomtatott szakirodalomban tájékozódtam.

Saját adatfelvétel

Kérdéseim a Covid-19 járvánnyal és a vakcinával kapcsolatosak voltak.

  • 1. Természettudományos tájékozottságra,
  • 2. iskolázottságra,
  • 3. ismeretszerzési módokra irányultak.
  1. Eredmények
  • A természettudományos tájékozottság vagy független volt, vagy gyenge, majdnem elhanyagolható kapcsolatot mutatott a vizsgált szempontokkal (oltások hatása és pandémia kialakulásának oka).
  • A felsőoktatásban résztvevők körében volt legmagasabb az arányuk, akik szándékosságot, vagy legalább mulasztást feltételeztek a Covid 19 kialakulásában.

Saját mintán: 80% a közösségi médián tájékozódott a pandémiáról. Egyetlen válaszoló olvasott tudományos folyóiratot.

Ináncsi, Farkas (2022) vizsgálták, hogy a Covid19 járvánnyal kapcsolatban honnan tudakozódnak az emberek. 40%-uk állította, hogy hivatalos kormányzati oldalról szerez információt. Ám az ellenőrzés gyakorisága szerint nem kormányzati oldalon ellenőrzi a tartalom valódiságát, hanem Google kereséssel.

Megállapítottam, hogy a kommunikációra irányuló beavatkozás szükséges!

Covid példáján: Veszélyeztetjük magunkat és egymást a tévhitek terjesztésével.

A hírek terjesztése, fogadása terén kell lépnünk! Hogyan? Erre gyűjtöttem javaslatokat, amiket bemutatok.

Viszonyunkat az álhírekhez befolyásolják érzelmi, motivációs szempontok is. Megnyugvást keresünk. Ebben segíthet a tudomány, de ez munkás dolog. Sok esetben a megnyugvást a hit adja- javaslatokkal segítek abban, hogy ne az összeesküvés-elméleteken alapuljon. Azonosítom és bemutatom a kormányzati szereplők, a tudomány művelői, a médiaszereplők, az iskolák és az egyének felelősségét és lehetőségeit. Erasmus projekt álhírekről szóló kurzusán vettem részt, s az ott tanultakat is megosztom.

Epilógus: A feltárt javaslatokat követve sem érezhetjük magunkat biztonságban. Kutatásom során feltárt módszereimet meghaladják a képhamisítások (deepfake) okozta veszélyek. Aczél Petra-Veszelszki Ágnes 2023-as tanulmánya került a kezembe. Figyelmeztetnek arra, hogy a deepfake nemzetközi feszültséget, politikai zűrzavart okozhat, még háborúhoz is vezethet.

Információk a szerzőről

Rónai Jázmin

Rónai Jázmin vagyok, 17 éves. Számos terület vonzz engem, de leginkább azok a kérdések foglalkoztatnak, amik a világunkat globálisan érintik. Kutató munkát már két éve végzek, számos elismerést szerezve ez idő alatt.

Citation data from Crossref and Scopus

Hogyan kell idézni

Rónai, J. (2024) „“A nyelv álruhába öltözteti a gondolatot””, Opus et Educatio, 11(3). https://doi.org/10.3311/ope.642

Folyóirat szám

Rovat

Eszmélés