“A nyelv álruhába öltözteti a gondolatot”

Szerzők

  • Rónai Jázmin
https://doi.org/10.3311/ope.642

Absztrakt

A közlő és az értelmező felelősségét vizsgáltam egy járvány példáján. Célom volt feltárni, hogy miért vagyunk hajlamosan hinni a hamis információkban, valamint módszereket találni az elkerüléshez.

Kutatásom során kérdőívvel gyűjtött adataimat statisztikai módszerekkel elemeztem. Elektronikus és nyomtatott szakirodalomban tájékozódtam.

Saját adatfelvétel

Kérdéseim a Covid-19 járvánnyal és a vakcinával kapcsolatosak voltak.

  • 1. Természettudományos tájékozottságra,
  • 2. iskolázottságra,
  • 3. ismeretszerzési módokra irányultak.
  1. Eredmények
  • A természettudományos tájékozottság vagy független volt, vagy gyenge, majdnem elhanyagolható kapcsolatot mutatott a vizsgált szempontokkal (oltások hatása és pandémia kialakulásának oka).
  • A felsőoktatásban résztvevők körében volt legmagasabb az arányuk, akik szándékosságot, vagy legalább mulasztást feltételeztek a Covid 19 kialakulásában.

Saját mintán: 80% a közösségi médián tájékozódott a pandémiáról. Egyetlen válaszoló olvasott tudományos folyóiratot.

Ináncsi, Farkas (2022) vizsgálták, hogy a Covid19 járvánnyal kapcsolatban honnan tudakozódnak az emberek. 40%-uk állította, hogy hivatalos kormányzati oldalról szerez információt. Ám az ellenőrzés gyakorisága szerint nem kormányzati oldalon ellenőrzi a tartalom valódiságát, hanem Google kereséssel.

Megállapítottam, hogy a kommunikációra irányuló beavatkozás szükséges!

Covid példáján: Veszélyeztetjük magunkat és egymást a tévhitek terjesztésével.

A hírek terjesztése, fogadása terén kell lépnünk! Hogyan? Erre gyűjtöttem javaslatokat, amiket bemutatok.

Viszonyunkat az álhírekhez befolyásolják érzelmi, motivációs szempontok is. Megnyugvást keresünk. Ebben segíthet a tudomány, de ez munkás dolog. Sok esetben a megnyugvást a hit adja- javaslatokkal segítek abban, hogy ne az összeesküvés-elméleteken alapuljon. Azonosítom és bemutatom a kormányzati szereplők, a tudomány művelői, a médiaszereplők, az iskolák és az egyének felelősségét és lehetőségeit. Erasmus projekt álhírekről szóló kurzusán vettem részt, s az ott tanultakat is megosztom.

Epilógus: A feltárt javaslatokat követve sem érezhetjük magunkat biztonságban. Kutatásom során feltárt módszereimet meghaladják a képhamisítások (deepfake) okozta veszélyek. Aczél Petra-Veszelszki Ágnes 2023-as tanulmánya került a kezembe. Figyelmeztetnek arra, hogy a deepfake nemzetközi feszültséget, politikai zűrzavart okozhat, még háborúhoz is vezethet.

Citation data from Crossref and Scopus

Hogyan kell idézni

Rónai, J. (2024) „“A nyelv álruhába öltözteti a gondolatot””, Opus et Educatio, 11(3). https://doi.org/10.3311/ope.642

Folyóirat szám

Rovat

Eszmélés