Az informális tanulás jelentősége korunkban - gondolatok a művelődésszervező és a jogutód szakos képzések nézőpontjából
Az előadás elhangzott 2024 október 11-én, Pécsett, Koltai Dénes emlékére rendezett, „A szabad tanítástól a tanulás szabadságáig” c. Andragógiai Műhelykonferencián
Absztrakt
Az előadás Koltai Dénes munkásságának aktualitására hívja fel a figyelmet, amikor az élethosszig tartó tanulás talán legfontosabb, de napjainkban kevéssé kutatott területéről, az informális tanulás munkaerőpiaci felértékelődéséről szól, az ELTE PPK FTI keretében folyó kutatás első pilot kutatás során kapott eredményei alapján. A kutatás néhány az ELTE PPK-n (emberi erőforrások, közösségszervezés, szakra felvett, első éves egyetemi hallgatók körében azt vizsgálja, hogy a felsőoktatási tanulmányaik előtt végzett szabadidős tevékenységeik mely készségek, skillek megalapozását, fejlesztését segítette elő és ezek befolyásolták-e szak- és pályaválasztásukat. Az első eredmények megerősítik, hogy az informális tanulási színtérhez tartozó szabadidős tevékenységek, így az önirányító, a horizontális, a hálózati, a közösségi tanulási tevékenységek megalapozzák, fejlesztik a munkaerőpiacon elvárt soft skilleket. Következésképp az informális tanulást, benne a szabadidős, kulturális tevékenységeket a felnőttkori tanulás egyre fontosabb színtereként kell számontartani.