A transzferálható tudás szerepe a felsőoktatásban és a munkaerőpiacon
Absztrakt
A gyorsan változó világban a tudás mennyisége mellett a tudás minősége is előtérbe kerül, amely többek között a transzferálható tudással jellemezhető. Jelen írás célja, hogy bemutassa a transzferálható tudással kapcsolatos értelmezésbeli megközelítéseket és alternatív oktatási módszereket a felsőoktatásban, valamint áttekintést adjon az empirikus kutatási eredményekről a témában. A transzferálható tudásnak nincs általánosan elfogadott definíciója, azonban a kompetenciákon belül alapvetően az általános kompetenciák azok, amelyek transzferálható tudásnak tekinthetők. Emellett a transzferálható tudás szorosan kapcsolódik a foglalkoztathatósághoz is. A felsőoktatás és a munka világa közötti kapcsolatot hivatott erősíteni a munkába integrált tanulás, amely számos oktatási módszert kínál a transzferálható tudás fejlesztésére. Az empirikus kutatások alapján a munkaadók leginkább a diplomás munkavállalók kommunikációs, együttműködési és prezentációs képességével, valamint digitális tudásával elégedettek. Ugyanakkor nincsenek megelégedve többek között a munkavállalók problémamegoldó, illetve önmenedzselési képességével, valamint reflektív gondolkodásával.