Narrative Review of validation studies of the versions of the Physical Activity Enjoyment Scale for adolescents and older adults

Szerzők

  • Bomba Gábor
    Affiliation
    A Magyar Testnevelési Egyetem és a Budapesti Corvinus Egyetem közös képzésén szerzett okleveles sportmenedzser diplomát. Jelenleg az ELTE PPK Neveléstudományi Doktori Iskolájában harmadéves PhD hallgató. Kutatási témája a középiskolai testnevelésben alkalmazható digitális eszközök és tartalmak. Kutatási munkája és tanulmányai mellett civilben értékesítési- és ügyfélkapcsolati menedzserként, valamint labdarúgó edzőként tevékenykedik.
  • Csányi Tamás
    Affiliation
    Dr. habil. Csányi Tamás a Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem Testnevelés-elméleti és Oktatásmódszertani Tanszékének tanszékvezető egyetemi docense.
    Fő kutatási területe a testnevelés és sportoktatás elmélete és oktatásmódszertani kérdéseit, valamint a fizikai fittség és egészség összefüggéseit ölelik fel.
https://doi.org/10.3311/ope.39854

Absztrakt

Abstract

This article critically examines the Physical Activity Enjoyment Scale (PACES), a widely recognized instrument designed to measure enjoyment associated with physical activity among adolescents and adults. Despite positive physical and mental health outcomes linked to physical activity, significant inactivity persists among youth. This study highlights the importance of enjoyment as a key motivational factor influencing physical activity engagement. Through a narrative synthesis of literature, 17 relevant studies were identified, with 7 selected for detailed analysis, focusing on various PACES versions validated across diverse cultural contexts, including English, German, Chinese, Brazilian Portuguese, and Italian populations. The validation studies confirm PACES's reliability and construct validity, showcasing Cronbach's alpha values indicating strong internal consistency. Furthermore, the research underscores the potential of PACES to explore the interplay between physical activity enjoyment, motivation, and cultural differences. Future directions suggest extending PACES applicability through longitudinal studies, enhancing cultural sensitivity, and developing a digital version for broader, real-time data collection. The findings indicate that PACES remains a valuable tool for researchers and practitioners aiming to foster enjoyment in physical activity and promote healthier lifestyle habits among youth globally.

Kulcsszavak:

Angol

Citation data from Crossref and Scopus

Hogyan kell idézni

Bomba, G., Csányi, T. (2025) „Narrative Review of validation studies of the versions of the Physical Activity Enjoyment Scale for adolescents and older adults”, Opus et Educatio, 12(1). https://doi.org/10.3311/ope.39854

Folyóirat szám

Rovat

Tudatosság