Rejtett képességek felszínre hozatala

Jó gyakorlatként működő művészeti kommunikációs program bemutatása, gyermekotthonban élő kiskamaszok számára

Szerzők

  • Kapusi Vanessza
    Affiliation
    Kapusi Vanessza Verbális és vizuális kommunikáció, művészet- és inkluzív pedagógiakutató. Budapesti Corvinus Egyetem Kommunikáció- és Médiatudomány volt mesterszakos hallgatója. Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Neveléstudományi Doktori Iskola felvételi pályázója. E-mail: kapusi.vanessza@icloud.com ORCID: https://orcid.org/0009-0005-1661-5055
  • Dr. Dominek Dalma Lilla
    Affiliation
    Dr. Dominek Dalma Lilla A Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Társadalmi Kommunikáció Tanszékének habilitált egyetemi docense, az Élménypedagógiai Digitális Oktatási Kutatóműhely vezetője. Kommunikációt, élménypedagógiát és kultúrapedagógiát oktat. Tagja a Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottságának Andragógiai Albizottságának. E-mail: Dominek.Dalma.Lilla@uni-nke.hu ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8460-640X
  • Prof. Dr. Szűts Zoltán
    Affiliation
    Prof. Dr. Szűts Zoltán Digitális pedagógia, média- és információs társadalomkutató, egyetemi tanár, az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Pedagógiai Karának dékánja, a Neveléstudományi Doktori Iskola és az Oktatási Innováció Tanszék vezetője.  Az Újvidék Egyetem szabadkai Magyar Tannyelvű Tanítóképző Karának vendégtanára, a Színház és Filmművészeti Egyetem és a Milton Friedman óraadója, a Belügyminisztérium Tudományos Tanácsának tagja. Rendszeresen végez kutatásokat a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság megbízásából. Irodalomtudományból és neveléstudományból is doktorált, szociológiából habilitált.  E-mail: szuts.zoltan@uni-eszterhazy.hu ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8539-670X
https://doi.org/10.3311/ope.40973

Absztrakt

A társadalmi hátrányokkal élő fiatalok kifejezőkészsége gyakran elmarad kortársaikétól, ami jelentősen befolyásolhatja iskolai teljesítményüket, társas kapcsolataikat és későbbi munkaerőpiaci esélyeiket. Ez a kommunikációs deficit többek között az alacsony önbizalommal, a verbális és vizuális önkifejezés lehetőségeinek hiányával, valamint az iskolai és társadalmi kirekesztettséggel is összefüggésbe hozható. A tanulmány egy öt alkalmas, intenzív művészeti kommunikációs program jó gyakorlatként történő bemutatását tűzi ki célul, amely a művészetpedagógia, az inkluzív pedagógia és a hatékony kommunikáció módszereit ötvözve segítette a gyermekotthonban élő kiskamaszok kifejezőkészségének fejlesztését. A program újszerűsége abban rejlik, hogy a vizuális történetmesélést és a hagyományos képalkotást ötvözi a kreatív önkifejezés fejlesztésében, így komplex módon támogatja a kommunikációs készségek fejlődését. A kvalitatív és kvantitatív elemzések azt mutatják, hogy a vizuális történetmesélés és a kreatív alkotófolyamatok alkalmazása jelentős mértékben hozzájárultak a résztvevők verbális és vizuális kifejezőképességének fejlődéséhez. Az eredmények arra utalnak, hogy a fejlesztési program jó gyakorlatként szolgálhat más intézményekben egyaránt, de hasonló célcsoporttal dolgozó intézmények számára is alkalmazható. A program során tapasztalt pozitív hatások nemcsak a kommunikációs készségek javulásában mutatkoztak meg, hanem a résztvevők önértékelésének és együttműködési képességeinek erősödésében is. A csoportos alkotás lehetőséget teremtett arra, hogy a kiskamaszok biztonságos és elfogadó közegben próbálják ki magukat új szerepekben, ami hozzájárult önazonosságuk mélyebb megéléséhez és társas kapcsolataik pozitív alakulásához.

Kulcsszavak:

művészetpedagógia, inkluzív pedagógia, kommunikációfejlesztés, kreatív önkifejezés, verbális és vizuális készségek, jó gyakorlat

Citation data from Crossref and Scopus

Hogyan kell idézni

Kapusi, V., Dominek, D. L., Szűts, Z. (2025) „Rejtett képességek felszínre hozatala: Jó gyakorlatként működő művészeti kommunikációs program bemutatása, gyermekotthonban élő kiskamaszok számára ”, Opus et Educatio, 12(2). https://doi.org/10.3311/ope.40973

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok