Az SNI státusszal rendelkező tanulók szakképzésben való továbbtanulását befolyásoló tényezők

Szerzők

  • Tajtiné Lesó Györgyi
https://doi.org/10.3311/ope.561

Absztrakt

A tanulmány kontextusba ágyazottan közelíti meg a sajátos nevelési igényű és a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók továbbtanulási lehetőségeit, esélyeit és pályaorientációs folyamatuk támogatásának módjait, eszközeit. A pályaorientáció rendszerszintű megközelítése egyértelművé teszi, hogy a pályaorientációra nem tekinthetünk kampányfeladatként és sajátosságából adódóan nem is lehet egyszemélyes feladatként kezelni, hiszen a több szereplő több szinten tud csatlakozni, és fontos, hogy együttműködve csatlakozzon hozzá. A pályaorientáció módszertani lehetőségeinek felvázolása és néhány kutatási tapasztalat konklúziójának eredményeként megfogalmazhatóvá válnak azok az életpályatervezéshez szükséges, fejleszthető kompetenciák, amik támogatni tudják egy, több alternatívából álló életpályaterv kidolgozását. A pályaorientáció elemeit összevetve a végzettség nélküli korai iskolaelhagyásban való veszélyeztetettség rizikófaktorainak áttekintésével pedig láthatóvá válnak azok a beavatkozási pontok, ahol adaptív pedagógiai eszközökkel és a pályaorientáció módszertanát használva csökkenthetővé válhatnak a lemorzsolódás és a sikertelen iskola-, szakma- vagy továbbtanulási irány megválasztásának kockázata.

Információk a szerzőről

Tajtiné Lesó Györgyi

Tajtiné Lesó Györgyi szociálpedagógus, szociológus, az inkluzív nevelés tanára és szakvizsgázott
pályatanácsadó. Az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Karrier- és Pályatervezési Iroda vezetője, az
EKKE-GTK Szociálpedagógia tanszék oktatója, az EKKE Neveléstudományi Doktori Iskola
doktorjelöltje, a Magyar Pedagógiai Társaság Pályaorientációs Szakosztályának tagja.

Citation data from Crossref and Scopus

Hogyan kell idézni

Tajtiné Lesó, G. (2023) „Az SNI státusszal rendelkező tanulók szakképzésben való továbbtanulását befolyásoló tényezők”, Opus et Educatio, 10(2). https://doi.org/10.3311/ope.561

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok