Fogalmi háló konstruálása az életpálya-építés területén

Szerzők

  • Pálvölgyi Lajos
    Affiliation
    ELTE Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Kar ELTE Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Kar Neveléstudományi Intézet (1075 Budapest, Kazinczy utca 23-27). Pálvölgyi Lajos, PhD, PMP, az ELTE PPK Felsőoktatás- és Innovációkutató Csoport kutatója, a Magyar Pedagógiai Társaság Projektpedagógiai Szakosztály elnöke, a Középiskolai Diákprojektverseny alapítója, a HiSchool Alapítvány szakmai tanácsadója, és a PROJECON Projekt Tanácsadó Kft. ügyvezetője. Kutatási területek: projektalapú tanulás, pályaedukáció és oktatási innovációk. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1743-5399
https://doi.org/10.3311/ope.42023

Absztrakt

Tanulmányunk az életpálya-építéshez és a pályaorientációhoz kapcsolódó egyes fogalmak értelmezéséhez kíván hozzájárulni. 27 kiválasztott fogalmat tekintünk át a vonatkozó fontosabb szakirodalmi forrásokkal. Javaslatot teszünk a fogalmak szorosan egymáshoz illeszkedő, egységes logikai rendszert alkotó meghatározásaira. A fogalommeghatározások az életút-támogató pályaorientáció szemléletét tükrözik, annak alkalmazását segítik. A definíciók között megjelenik olyan újszerű fogalom is, amely létét a logikai teljességre törekvésnek köszönheti. A fogalmi hálóban olyan fogalmak szerepelnek, mint életpálya, életpályaszakasz, pályaszakasztevékenység, mérföldkő,  megalapozott pályaszakaszdöntés, életpálya-építési potenciál, pályaérettség, pályaérdeklődés, pályairányultság, pályakör, pályairány, pályaorientáció, pályaorientációs tevékenység, életpálya-tanácsadás, átmenet, pályaismeret, önismeret, életpályaciklus, pályaválasztás, toborzás, pályaválasztási érettség, életpálya-építés, életpálya-építési kompetencia, pályakorrekció, pályafolytatás, pályaedukáció. A konstrukció egésze újszerűnek tekinthető, és szerkezete hálózattal (irányított gráffal) modellezhető. A fogalomalkotás és fogalomkapcsolódás ezen módja a természettudományokra jellemző szemléletet tükröz. A tanulmány bemutatja, hogy ilyen fogalmi háló létrehozása ezen a területen is lehetséges. Az ismertetett definíciók köre ugyanebben a szemléletben tovább bővíthető, különösen például az aktorok tekintetében. Jóllehet a fogalomalkotás irányait a tárgyi logika és a szoros kapcsolódások erőteljesen behatárolják, egyes részletek tekintetében a definíciókat megfogalmazó szakértők bizonyos mozgásszabadságot élvezhezhetnek. Ennélfogva többféle, kicsit eltérő fogalmi háló is létrejöhet egyazon területen.

Kulcsszavak: pályaorientáció, életút-támogató pályaorientáció, életpálya-építés, fogalmi háló

 

Kulcsszavak:

pályaorientáció, életút-támogató pályaorientáció, életpálya-építés, fogalmi háló

Citation data from Crossref and Scopus

Hogyan kell idézni

Pálvölgyi, L. (2025) „Fogalmi háló konstruálása az életpálya-építés területén ”, Opus et Educatio, 12(4). https://doi.org/10.3311/ope.42023

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok