Középiskolás diákok pályaérettségének, érdeklődésének és pályaismeretének vizsgálata az iskolai pályaorientációs programok tükrében
Absztrakt
Kutatásunkban középiskolások pályaorientációval kapcsolatos jellemzőit vizsgáljuk pályaválasztási bizonytalanság, pályaérdeklődés és pályaismeret szempontjából. A jellemzők három, korábban már magyar nyelven is validált kérdőív aktualizált és részben módosított részeiből álló kérdőív mentén kerülnek elemzésre faktoranalízissel és logisztikus regresszióval. Pályaválasztási bizonytalanság szempontjából a minta négy csoportra bontható: általános útkeresők, pályaválasztó szorongók, informált választók és szorongó keresők. A csoportokat tekintve ellentmondás figyelhető meg a diákok tényleges pályaismerete és vélt információszükséglete között, valamint a nagyobb nyitottsághoz és pályaismerethez általában valamilyen típusú bizonytalanság társul. Jelen kutatás egy hosszabb kutatási folyamat első eredményeit közli, amelyet a Miénk a Pálya Alapítvánnyal közösen végzünk. A kutatás célja, hogy az alapítvány munkájának hatását mérjük az általuk fejleszteni kívánt kompetenciák változásán keresztül. A jelenlegi tanulmány pedig segítségül szolgálhat a pályaorientációval foglalkozó szervezeteknek azáltal, hogy feltárja diákok pályaválasztással kapcsolatos tulajdonságait. A tanulmány következtetései beépíthetők a gyakorlatba, különösen azért, mert a korábbi szakirodalmaktól eltérően az eredmények többféle aspektus egyidejű vizsgálatából adódnak.