Középiskolás diákok pályaérettségének, érdeklődésének és pályaismeretének vizsgálata az iskolai pályaorientációs programok tükrében

Szerzők

  • Fazakas Ida
    Affiliation
    Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet Humántudományi és Szakképzési Tanszék Dr. Fazakas Ida – egyetemi docens, MATE, Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet, Humántudományi és Szakképzési Tanszék. 2022 óta tanít a Emberi erőforrás tanácsadó MA programban, ahol munkája az emberi erőforrás fejlesztésére, a pályaválasztási tanácsadásra és a kompetenciaalapú tanácsadási megközelítésekre összpontosít. Tudományos és szakmai érdeklődése a pályaválasztási tanácsadás, az oktatás és az emberi erőforrás fejlesztés metszéspontjában helyezkedik el, különös tekintettel a kompetenciafejlesztésre, a pályaválasztási döntéshozatalra és a tanácsadási gyakorlatokra az oktatási és munkaerőpiaci kontextusban. Oktatási tevékenysége mellett részt vesz a pályaorientációval, a tanácsadási módszertanokkal és az egész életen át tartó pályaválasztással kapcsolatos kutatási és fejlesztési projektekben.
  • Biszák Aletta
    Affiliation
    Budapesti Metropolitan Egyetem, nemzetközi gazdaság és gazdálkodás Msc hallgató Biszák Aletta alkalmazott közgazdaságtan alapdiplomáját a Budapesti Corvinus Egyetemen, Nemzetközi gazdaság és gazdálkodás mesterdiplomáját 2025-ben a Budapesti Metropolitan Egyetemen és az MNB Intézetben szerezte. Fő kutatási területe a társadalomtudományi jelenségek széles körének ökonometriai elemzése.
https://doi.org/10.3311/ope.42117

Absztrakt

Kutatásunkban középiskolások pályaorientációval kapcsolatos jellemzőit vizsgáljuk pályaválasztási bizonytalanság, pályaérdeklődés és pályaismeret szempontjából. A jellemzők három, korábban már magyar nyelven is validált kérdőív aktualizált és részben módosított részeiből álló kérdőív mentén kerülnek elemzésre faktoranalízissel és logisztikus regresszióval. Pályaválasztási bizonytalanság szempontjából a minta négy csoportra bontható: általános útkeresők, pályaválasztó szorongók, informált választók és szorongó keresők. A csoportokat tekintve ellentmondás figyelhető meg a diákok tényleges pályaismerete és vélt információszükséglete között, valamint a nagyobb nyitottsághoz és pályaismerethez általában valamilyen típusú bizonytalanság társul. Jelen kutatás egy hosszabb kutatási folyamat első eredményeit közli, amelyet a Miénk a Pálya Alapítvánnyal közösen végzünk. A kutatás célja, hogy az alapítvány munkájának hatását mérjük az általuk fejleszteni kívánt kompetenciák változásán keresztül. A jelenlegi tanulmány pedig segítségül szolgálhat a pályaorientációval foglalkozó szervezeteknek azáltal, hogy feltárja diákok pályaválasztással kapcsolatos tulajdonságait. A tanulmány következtetései beépíthetők a gyakorlatba, különösen azért, mert a korábbi szakirodalmaktól eltérően az eredmények többféle aspektus egyidejű vizsgálatából adódnak.

Kulcsszavak:

pályaválasztási bizonytalanság, pályaérdeklődés, pályaismeret, pályaorientáció, hatásmérés

Citation data from Crossref and Scopus

Hogyan kell idézni

Fazakas, I., Biszák, A. (2025) „Középiskolás diákok pályaérettségének, érdeklődésének és pályaismeretének vizsgálata az iskolai pályaorientációs programok tükrében ”, Opus et Educatio, 12(4). https://doi.org/10.3311/ope.42117

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok