Gondolatok a piaci kereskedelem fejlesztésének szükségszerűségéről, lehetőségeiről és esélyeiről
Budapest élelmiszerkereskedelmét befolyásoló legfontosabb folyamatok áttekintése
Absztrakt
Az első részben arra kerestem a választ, mi jellemzi elméleti megközelítésből a kereskedelem működését, milyen új folyamatok játszódtak le az elmúlt 15-20 évben, mi jellemzi napjaink kereskedelmi technikáit, hogyan tudna versenyben maradni a hagyományos piaci élelmiszerkereskedelem a konkurens élelmiszerláncok kereskedelmi technikáival szemben, mi az a hozzáadott érték, ami a hagyományos piacokon, vásárcsarnokokban ma még felfedezhető és megőrzésre vár. A piacokra és csarnokokra vonatkozó analízis után a piaci kereskedelem jövőbeni fejlesztési stratégiájára és egy projekt elemeinek felvázolására tettem kísérletet az előző részben.
A második részben a jelenlegi állapotok feltárása és bemutatása a cél. Budapesti élelmiszerkereskedelem taglalásánál azokat az összefüggéseket és adatokat vizsgálom meg, amelyek a főváros kerületeiben működő piacok, vásárcsarnokok, valamint a különböző élelmiszerláncok üzleteinek számát, azok eloszlását mutatja be. Ezt követően a lakosság élelmiszer beszerzési döntéseit nagyban meghatározó fogyasztói árak alakulását vizsgálom néhány gyakori élelmiszernél, amelyek mindegyik vizsgált kereskedelmi területen megtalálhatók és így azok egymáshoz való viszonya befolyásolhatja (más fontos tényezők mellett) az egyes kereskedelmi egységek jövőbeli perspektíváit is. (Az első részben elméleti és gyakorlati összefüggésekkel, az élelmiszervásárlást meghatározó egyéb területekkel, tényezőkkel is foglalkoztunk.)