Az idegennyelv oktatást, valamint a nyelvválasztást meghatározó és befolyásoló tényezők a szakképzésben
Absztrakt
Kutatásunk tárgya annak vizsgálata, milyen jövő vár a német nyelv oktatására a szakképző intézményekben, ugyanis az elmúlt években/évtizedekben riasztóan csökkenő tendencia volt megfigyelhető a német nyelvet tanulók számát, így a német nyelvű osztályok beiskolázását illetően. Ez azért sem volt teljesen érthető számunkra, mert a rendszerváltás óta Magyarországra folyamatosan érkeznek a külföldi befektetők, amelyek közül meglehetősen nagy arányban képviseltetik magukat a német hátterű vállalatok.
Az elméleti kutatási részben először megvizsgáltuk, milyen szerepet játszik ma a német nyelv világviszonylatban és Európában, és ez mennyire esik egybe a német anyanyelvű lakosság arányával. Majd arra kerestük a választ, mennyire tükrözi a német nyelv elterjedtsége a német, valamint német hátterű cégek gazdasági súlyát globálisan, Európában, illetve Magyarországon.
Ezt követően megvizsgáltuk azt, hogy a német hátterű cégek magyarországi invesztíciója hogyan hat a magyarországi közoktatási intézményekben a német nyelv oktatására, a németül tanuló diákok számára és arányára, különös tekintettel a szakképzésben érdekelt intézmények esetében.