Vallás és pszichológia mint közös tér az egyházi oktatásban

Szerzők

  • Galaczi Tibor
    Affiliation
    Galaczi Tibor Sch. P. piarista szerzetes és pap, aki okleveles pszichológus (klinikai és egészségpszichológiai szakirány, Szegedi Tudományegyetem, 2022) és tanácsadó szakpszichológus (ELTE, 2024) végzettséggel rendelkezik. Emellett angol és magyar nyelv és irodalom szakos bölcsész és tanár MA (Károli Gáspár Református Egyetem, ELTE) és okleveles teológus (Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola) végzettségeket is szerzett. Jelenleg egyetemi tanársegéd a Pázmány Péter Katolius Egyetem Pszichológiai Intézetében és az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Neveléstudományi Doktori Iskoljájának hallgatója, a II. János Pál Pápa Kutatóközpont Valláspszichológiai Kutatócsoportjának tagja, a Budapesti Piarista Gimnázium iskolapszichológusa. Kutatási területei közé pedig a valláspszichológia, személyiséglélektan és a szent terek pszichológiai és pedagógiai vonatkozásai tartoznak.
https://doi.org/10.3311/ope.40478

Absztrakt

A tanulmány a vallásosság és a pszichológia kapcsolatát vizsgálja, különös tekintettel az egyházi oktatásban való megjelenésükre. A vallásosság és a pszichológia között fennálló történelmi szembenállás ellenére a tanulmány rámutat a két terület közötti növekvő közeledésre. A pszichológia egyre inkább integrálja a vallási és spirituális dimenziókat, míg a vallási közösségek pszichológiai elemeket alkalmaznak a rájuk bízottak lelki gondozása során. A tanulmány bemutatja a vallási tapasztalat pszichológiai szerepét, a hit fejlődésének modelljeit, a szenttel való kapcsolat jelentőségét, valamint a vallásos jelenségek néhány neuropszichológiai vonatkozását. Kiemeli a vallásos megküzdés pozitív hatásait a mentális egészségre. A cikk hangsúlyozza, hogy a vallás és a pszichológia nem kizárólagos területek, hanem egymást kiegészítő valóságok lehetnek. Az olyan közös célok, mint a növekedésfókusz, az értelemadás és egymás tapasztalatainak megértése lehetőséget teremtenek a két terület integrációjára. A tanulmány végül kitér a pszichológia és vallás közös érintkezési területeire, valamint a lehetséges etikai kérdésekre és korlátokra. Jelen írás célja, hogy rámutasson a vallás és pszichológia közötti párbeszéd fontosságára, különösen az egyházi oktatás kontextusában, ahol a két terület integrációja lehetőséget teremthet a hittartalmak korszerű átadására és a személyiség fejlődésének támogatására.

Citation data from Crossref and Scopus

Hogyan kell idézni

Galaczi, T. (2025) „Vallás és pszichológia mint közös tér az egyházi oktatásban”, Opus et Educatio, 12(4). https://doi.org/10.3311/ope.40478

Folyóirat szám

Rovat

Eszmélés