Az informális tanulás jelentőségének felértékelődése korunkban - a szabadidő-felhasználás jelentősége a pályaválasztásban

Szerzők

  • Mohos Edina
  • Kraiciné dr. Szokoly Mária
https://doi.org/10.3311/ope.579

Absztrakt

A 21. századra az élethosszig tartó tanulás fogalma széles körben ismertté, a mindennapi életben és a munkaerőpiacon betöltött szerepének fontossága elfogadottá vált. Amig korábban a tanulásnak főként a formális, iskolához kötődő területe volt meghatározó, az új évezredben a nem formális és az informális színterén megvalósuló területei kerültek reflektorfénybe, és egyre inkább megkerülhetetlenné vált a szakképzés és a munka világában az informális tanulás értelmezése és elismerése. A digitális technológia elterjedésével a tanulás minden területe új színtérrel bővült, hiszen a digitális platformok mindegyike jelentősen bővíti a tanulási lehetőségeket, átalakítja a szokásokat, nem utolsó sorban gazdagítja az informális tanulás világát is. A tanulmány – egy kismintás, egyetemi hallgatók körében végzett pilot jellegű kutatás kapcsán - az informális tanulás fogalmára és színterei közül a szabadidő területére reflektál és felhívja a figyelmet a pályaorientáció és az iskolai oktatáson túli területeken megszerezhető és kompetenciák és skillek munkaerőpiaci jelentőségére. A téma fontosságát jelzi, hogy 2023-ban az előzetes tudás beszámításának feladatai a szak- és felnőttképzés, valamint a felsőoktatás területén jogszabályban előírt módon napirendre került.

Szerző életrajzok

Mohos Edina

PhD hallgató. ELTE Eötvös Loránd Tudományegyetem, Pedagógiai és Pszichológiai Kar, Neveléstudományi Doktori Iskola. ELTE Eötvös Loránd Tudományegyetem, Pedagógiai és Pszichológiai Kar, Felnőttképzés-kutatási és Tudásmenedzsment Intézet. Kutatási területe az informális tanulás és a pályaorientáció kapcsolata a szabadidő-felhasználás tükrében.

Kraiciné dr. Szokoly Mária

Kutatási területe a pedagógus-andragógus szerepek és kompetenciák, a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok képzés útján történő felzárkóztatása, a felnőttképzés módszertana problémakörének vizsgálatára irányul.

Citation data from Crossref and Scopus

Hogyan kell idézni

Mohos, E., Kraiciné dr. Szokoly, M. (2023) „Az informális tanulás jelentőségének felértékelődése korunkban - a szabadidő-felhasználás jelentősége a pályaválasztásban”, Opus et Educatio, 10(4). https://doi.org/10.3311/ope.579

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok