A Pályaorientációs majális, mint a pályaérettség fejlesztésének új típusú megközelítése

Szerzők

  • Kenderfi Miklós
    Affiliation
    Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, VFGI, Humántudományi és Szakképzési Tanszék
    Dr. Kenderfi Miklós
    A gödöllői Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemen vezeti a Humántudományi és Szakképzési Tanszéket. Egyetemi docensként felelős az Emberi erőforrás tanácsadó mesterszakért, valamint a Pályaorientáció területen pedagógiai szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szakért. Kutatásainak kiemelt területe a pályaorientáció és a hátrányos helyzetű rétegek társadalmi integrációja. Az oktatói tevékenysége mellett rendszeresen veszi ki részét a témája szempontjából releváns gyakorlati munkából. A Magyar Pedagógiai Társaság Pályaorientációs Szakosztályának alelnöke.
https://doi.org/10.3311/ope.39401

Absztrakt

A szakirodalom szerint a hagyományos pályaválasztási kiállítások (melyek alapvetően a pályaorientáció klasszikus módszerének tekinthető) hazánkban jellemzően kevésbé a tanulók igényéből táplálkoznak, sokkal inkább a kiállítók érdekeit szolgálják. A standoknál megjelenő intézmények elsőrendű célja a különféle, kíváncsiságot és érdeklődést felkeltő információk és attrakciók segítségével a tanulók megnyerése saját képzéseik számára. Ezt a tanulói utánpótlás biztosítására irányuló tevékenységet toborzásnak hívja a HR szakma. Korábbi kutatásaink (Kenderfi, 2020) azt jelzik, hogy a 7-8. osztályos gyerekek felkészületlenül érkeznek ezekre a kiállításokra, a számukra ingerelárasztásként ható impulzusok és tudnivalók közötti eligazodáshoz nem kapnak segítséget, illetve a tapasztalatok egyéni feldolgozásában sem számíthatnak környezetük támogatására. Mindezek tükrében azt állítjuk, hogy ezek az alkalmak önálló pedagógiai folyamatként nehezen értelmezhetőek, melynek hiányában a tanuló a pályaválasztási döntését megelőző időszakban, a tájékozódás folyamatának e szakaszában magára marad. A Pályaorientációs majális megszervezésével olyan alkalmat kívánunk teremteni az általános iskola felső tagozatos diákjai számára, mely komplex pedagógiai folyamatba ágyazott esély a pályaválasztáshoz szükséges életpálya-építési kompetenciák megszerzésére. Ez teszi lehetővé, hogy a tanuló képes legyen összegyűjteni, értelmezni és szintetizálni önismereti, képzési és pályainformációkat, mely a rá (és környezetére) váró minőségi döntés feltétele.

Kulcsszavak: pályaorientáció, pályaérettség, pályaválasztási kiállítás, Tanítsunk Magyarországért program

Citation data from Crossref and Scopus

Hogyan kell idézni

Kenderfi, M. (2024) „A Pályaorientációs majális, mint a pályaérettség fejlesztésének új típusú megközelítése”, Opus et Educatio, 11(4). https://doi.org/10.3311/ope.39401

Folyóirat szám

Rovat

Eszmélés