The need and opportunities for developing emotional intelligence in education

Szerzők

  • Mészáros Attila
    Affiliation
    University of Győr
  • Szalóki Richárd
https://doi.org/10.3311/ope.526

Absztrakt

Az érzelmi intelligencia közvetlenül befolyásolja a tanári teljesítményt, mint a sikeres tanítás értékelésének egyik mutatója. Martins, Ramalho és Morin (2010) átfogó metaanalízisükben kimutatták, hogy az érzelmi intelligencia egyértelműen, erősen és egyértelműen összefügg a mentális és fizikai egészséggel. Az érzelmi intelligenciát az iskolai teljesítménnyel összefüggésben vizsgálták. Kimutatták, hogy az érzelmi intelligenciának szervezeti, klinikai, egészségügyi, oktatási és szociális vonatkozásai vannak. Nagy érdeklődésre és fontosságra tart számot az a kérdés is, hogy fejleszthető-e az érzelmi intelligencia. Di Fabio és Kenny (2011) legújabb bizonyítékai arra utalnak, hogy a speciális képzés jelentős előnyökkel járhat. Többet kell tudnunk arról, hogy milyen típusú képzésre van szükség és miért (Di Fabio & Kenny, 2011).
Ebben a publikációban a következő kérdésekre keressük a választ:
- Fejleszthető-e az érzelmi intelligencia az oktatásban?
- Ha fejleszthető, akkor hogyan?
- Van-e kapcsolat az érzelmi intelligencia és az empátia között?
- Milyen kapcsolat van az érzelmi intelligencia és a megküzdési stratégiák között?
Feltételezzük, hogy az érzelmi intelligencia tanulható. A gyermekek már születésüktől fogva képesek dekódolni mások érzéseit, kifejezni saját érzelmi állapotukat, késleltetni vagy akár kontrollálni érzelmeiket, azaz megtanulják "kezelni érzelmeiket" (Kádár A., 2012). Ezért fontos, hogy a pedagógusképző intézmények és a tanárképzés nagyobb hangsúlyt fektessen az érzelmi intelligencia fejlesztésére. Erre a fejlesztésre két okból is szükség van. Először is, ahogyan kutatásunk kimutatta, a szakmában eltöltött idővel arányosan nő azoknak a tanároknak a száma, akik érzelmileg gyengévé válnak, veszélyeztetve saját és diákjaik mentális egészségét. Másrészt a kapcsolati készségeik arra utalnak, hogy e tanárok többsége képes hatékony interperszonális kapcsolatokra, mivel jó szándékúak, hajlandóak törődni másokkal, és még az erős megfelelési vágyukat is a jó társas kapcsolatok fenntartásának vágya támasztja alá (Baracsi, 2011).

Citation data from Crossref and Scopus

Hogyan kell idézni

Mészáros, A., Szalóki, R. (2022) „The need and opportunities for developing emotional intelligence in education”, Opus et Educatio, 9(4). https://doi.org/10.3311/ope.526

Folyóirat szám

Rovat

Start up!