Gondolatok a piaci kereskedelem fejlesztésének szükségességéről, lehetőségeiről és esélyeiről (1. rész)

Szerzők

  • Vörös Péter
    Affiliation
    név: Vörös Péter
    születési év: 1950
    tanulmányai: Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetem 1978
    szociológiai szakosító 1980,
    szakközgazdászi diploma 1981,
    doktori értekezés megvédése 1983
    végzettség: szakközgazdász
    tudományos munkák: Budapesti Gazdasági Főiskola/Egyetem, kereskedelmi tanszék óraadó 2005-2017

    munkahelyek: két évtized a szakszervezeti mozgalomban 1978-1997
    Autóker holding vezérigazgató-helyettes 1997-2001
    Lehel Csarnok üzemeltető Kft. ügyvezető igazgató 2002-2011
    Közszolgáltató Zrt. FB elnök 2012-
https://doi.org/10.3311/ope.41077

Absztrakt

Az élelmiszerkiskereskedelmi folyamatok alakulása az elmúlt 15-20 évben dinamikusan, bizonyos területeken alapjaiban változtak meg. Napjainkban egymás mellett működik a hagyományos piaci élelmiszerkereskedelem, a városokban, falvakban lévő úgynevezett kisboltok, az újonnan megjelent multinacionális élelmiszerkereskedelmi láncok hiper- és szupermarketei és mivel a közelmúltban elvált egymástól az offline és az online kereskedés, látványosan foglalt el pozíciókat az élelmiszerkereskedelemben is az E-kereskedelem. A kereskedelem átalakulási folyamata néhány területen kíméletlen volt, különösen erős csapást jelentett a hagyományos élelmiszerpiacokra. Mind ez érzékelhető a nemzetközi térben is, bár az európai nagyvárosok kereskedelemfejlesztési politikája - elsősorban a multinacionális élelmiszerláncok területén - eltérő volt a hazai gyakorlattól. A tanulmány első részében arra törekszik, hogy bemutassa az élelmiszerkereskedelem alapjainak egyes napjainkban is érvényes elméleti kérdéseit, majd azon keresztül egy analízis segítségével vizsgálja a hagyományos piaci, vásárcsarnoki kereskedelem versenyképességének lehetőségeit. A tanulmány vizsgálja a fővárosi piacok, vásárcsarnokok fennmaradási esélyeinek összetevőit, működésük hozzáadott értékeit a konkurens piaci szereplőkkel szemben és kísérletet tesz egy fejlesztési stratégia kialakításán keresztül egy lehetséges fejlesztési projektre, amely lehetőséget adna a főváros tradicionális vásárcsarnokainak funkcióban tartására, a különböző élelmiszerpiacok jövőbeni túlélésére. A vizsgálat alapvetően a hagyományos élelmiszerpiacok fennmaradásának szükségességéből indul ki, abból a több évezredes kereskedelmi kultúrából, amely a lakosság fogyasztási igényeinek kielégítésére épül, de mellette a társadalmi kapcsolatok értékes és fontos terepe is. A következő második részben kerül kibontásra a budapesti élelmiszerkereskedelmet befolyásoló folyamatok, a jelenlegi kereskedelmi pozíciók alakulása.   A Gondolatok a piaci kereskedelem fejlesztésének szükségességéről, lehetőségeiről és esélyeiről című tanulmány (Opus et Educatio 12. évfolyam …. szám) első részében általánosságban került tanulmányozásra a hagyományos piacok, vásárcsarnokok élelmiszerkereskedelmi pozíciói, a megjelent új versenytársakkal (multinacionális élelmiszerláncokkal, E-kereskedelemmel) szembeni előnyei, hátrányai, fejlesztési lehetőségeinek esélyei. A második részben budapesti élelmiszerkereskedelemének mai gyakorlati tapasztalatai kerülnek analizálásra. A vizsgálat kitér a jelenléti (offline) és az E-kereskedelem (online) különbségeinek értékelésére, a kereskedelmi funkciók egyes elemeinek jelentőségére, változásainak hatására, valamint Budapest különböző típusú piacainak (tradicionális, bio, öko), vásárcsarnokainak jövőbeni helyzetére. A napjaink élelmiszervásárlási gyakorlatában elemzésre és számszerűleg bemutatásra kerül a fővárosi fogyasztói kereslet változása, a kerületek lakosságának alakulása, valamint az egyes kerületekben működő élelmiszerláncok üzleteinek és a jelenleg még üzemelő különböző típusú piacok, vásárcsarnokok számának módosulása. Az analízis kitér néhány termék árának összehasonlítására a fővárosban működő különböző élelmiszerláncaiban, illetve néhány vásárcsarnokban. A termékek árainak alakulásából kitűnnek az egyes kereskedelmi területek jelenlegi statikus vagy dinamikus árképzési folyamatai, a jövőbeni árképzés lehetőségei, esélyei és ebből is fakadóan a hagyományos piaci kereskedelem helyzetének veszélyei. A vizsgálat foglalkozik a piaci élelmiszerkiskereskedelem szereplői közül lényeges hagyományokkal rendelkező őstermelők kényes gazdasági körülményeivel, a piaci kereskedés lehetőségeiből való kiszorulásuk társadalmi következményeivel. Az összegzés rávilágít egy fővárosi piaci kereskedelmi koncepció szükségességére, valamint annak lehetséges tartalmára.

Citation data from Crossref and Scopus

Hogyan kell idézni

Vörös, P. (2025) „Gondolatok a piaci kereskedelem fejlesztésének szükségességéről, lehetőségeiről és esélyeiről (1. rész)”, Opus et Educatio, 12(2). https://doi.org/10.3311/ope.41077

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok