Gondolatok a piaci kereskedelem fejlesztésének szükségességéről, lehetőségeiről és esélyeiről (1. rész)
Absztrakt
Az élelmiszerkiskereskedelmi folyamatok alakulása az elmúlt 15-20 évben dinamikusan, bizonyos területeken alapjaiban változtak meg. Napjainkban egymás mellett működik a hagyományos piaci élelmiszerkereskedelem, a városokban, falvakban lévő úgynevezett kisboltok, az újonnan megjelent multinacionális élelmiszerkereskedelmi láncok hiper- és szupermarketei és mivel a közelmúltban elvált egymástól az offline és az online kereskedés, látványosan foglalt el pozíciókat az élelmiszerkereskedelemben is az E-kereskedelem. A kereskedelem átalakulási folyamata néhány területen kíméletlen volt, különösen erős csapást jelentett a hagyományos élelmiszerpiacokra. Mind ez érzékelhető a nemzetközi térben is, bár az európai nagyvárosok kereskedelemfejlesztési politikája - elsősorban a multinacionális élelmiszerláncok területén - eltérő volt a hazai gyakorlattól. A tanulmány első részében arra törekszik, hogy bemutassa az élelmiszerkereskedelem alapjainak egyes napjainkban is érvényes elméleti kérdéseit, majd azon keresztül egy analízis segítségével vizsgálja a hagyományos piaci, vásárcsarnoki kereskedelem versenyképességének lehetőségeit. A tanulmány vizsgálja a fővárosi piacok, vásárcsarnokok fennmaradási esélyeinek összetevőit, működésük hozzáadott értékeit a konkurens piaci szereplőkkel szemben és kísérletet tesz egy fejlesztési stratégia kialakításán keresztül egy lehetséges fejlesztési projektre, amely lehetőséget adna a főváros tradicionális vásárcsarnokainak funkcióban tartására, a különböző élelmiszerpiacok jövőbeni túlélésére. A vizsgálat alapvetően a hagyományos élelmiszerpiacok fennmaradásának szükségességéből indul ki, abból a több évezredes kereskedelmi kultúrából, amely a lakosság fogyasztási igényeinek kielégítésére épül, de mellette a társadalmi kapcsolatok értékes és fontos terepe is. A következő második részben kerül kibontásra a budapesti élelmiszerkereskedelmet befolyásoló folyamatok, a jelenlegi kereskedelmi pozíciók alakulása. A Gondolatok a piaci kereskedelem fejlesztésének szükségességéről, lehetőségeiről és esélyeiről című tanulmány (Opus et Educatio 12. évfolyam …. szám) első részében általánosságban került tanulmányozásra a hagyományos piacok, vásárcsarnokok élelmiszerkereskedelmi pozíciói, a megjelent új versenytársakkal (multinacionális élelmiszerláncokkal, E-kereskedelemmel) szembeni előnyei, hátrányai, fejlesztési lehetőségeinek esélyei. A második részben budapesti élelmiszerkereskedelemének mai gyakorlati tapasztalatai kerülnek analizálásra. A vizsgálat kitér a jelenléti (offline) és az E-kereskedelem (online) különbségeinek értékelésére, a kereskedelmi funkciók egyes elemeinek jelentőségére, változásainak hatására, valamint Budapest különböző típusú piacainak (tradicionális, bio, öko), vásárcsarnokainak jövőbeni helyzetére. A napjaink élelmiszervásárlási gyakorlatában elemzésre és számszerűleg bemutatásra kerül a fővárosi fogyasztói kereslet változása, a kerületek lakosságának alakulása, valamint az egyes kerületekben működő élelmiszerláncok üzleteinek és a jelenleg még üzemelő különböző típusú piacok, vásárcsarnokok számának módosulása. Az analízis kitér néhány termék árának összehasonlítására a fővárosban működő különböző élelmiszerláncaiban, illetve néhány vásárcsarnokban. A termékek árainak alakulásából kitűnnek az egyes kereskedelmi területek jelenlegi statikus vagy dinamikus árképzési folyamatai, a jövőbeni árképzés lehetőségei, esélyei és ebből is fakadóan a hagyományos piaci kereskedelem helyzetének veszélyei. A vizsgálat foglalkozik a piaci élelmiszerkiskereskedelem szereplői közül lényeges hagyományokkal rendelkező őstermelők kényes gazdasági körülményeivel, a piaci kereskedés lehetőségeiből való kiszorulásuk társadalmi következményeivel. Az összegzés rávilágít egy fővárosi piaci kereskedelmi koncepció szükségességére, valamint annak lehetséges tartalmára.