Személyes adatok kezelése és biztonsága a felnőttképzésben

Szerzők

  • Sebán Zoltán
  • Számadó Róza
https://doi.org/10.3311/ope.550

Absztrakt

A felnőttképzés hazai rendszere az elmúlt években komoly változáson esett át.
Miközben a jogi keretrendszer alapjaiban változtatta meg a felnőttképzők lehetőségeit és kötelezettségeit, a COVID-19 világjárvány miatt bevezetett korlátozó intézkedésekhez is alkalmazkodni kellett. E két tényező együttesen járult hozzá a felnőttképzés strukturális átalakulásához. Míg a szabályozás változása okán a felnőttképzők száma jelentősen növekedett, a járvány megfékezésére hozott korlátozó intézkedések felgyorsították a digitalizációt, egyre többen fordultak az online távoktatás irányába. A hallgatók által megadott személyes adatok így már nem csupán a jogszabályi kötelezettségek miatt kerülnek digitálisan tárolásra, hanem a képzések lebonyolítása érdekében is.
Az adatszolgáltatások köre bővült, már nem elegendő anonim adatokat szolgáltatni a képzések résztvevőiről, mely – a felnőttképzők létszámának növekedésével együtt – jelentős, személyes adatokat is tartalmazó, adattömeg mozgatását eredményezi.

Szerző életrajzok

Sebán Zoltán

Andragógusként a felnőttkori tanulás több területe is aktívan foglalkoztat, így szervezet és oktatásfejlesztőként, karrier,- pályaorientációs és HR tanácsadóként, trénerként és coachként tevékenykedem a mindennapokban. A gyakorlatban szerzett ismereteimet egyetemi oktatói szerepben adom tovább a bölcsészettudományi és műszaki pályán tanuló hallgatók számára. Jelenleg az Óbudai Egyetem Biztonságtudományi doktori iskolájában végzem PhD tanulmányaimat, ahol a felnőttképzés információ és adatbiztonságát kutatom. Legfőbb szakmai érdeklődésem az oktatási és oktatói hatékonyság fejlesztésére irányul.

Számadó Róza

Szervezetfejlesztési és változásmenedzsment tanácsadóként szakmai fókuszom az emberi tényezőkre irányul. Érdekel, mi kell ahhoz, hogy a szervezetek hatékonyak, rugalmasak legyenek, és képesek legyenek reagálni a változásokra. Milyen típusú keretrendszerek, módszerek és eszközök segíthetnek ebben, és milyen tényezők akadályozhatják ezt. Fontos számomra annak megfigyelése és megértése, hogy a különböző körülmények hogyan módosítják a hatásokat és válaszokat.

Citation data from Crossref and Scopus

Hogyan kell idézni

Sebán, Z., Számadó, R. (2023) „Személyes adatok kezelése és biztonsága a felnőttképzésben”, Opus et Educatio, 10(4). https://doi.org/10.3311/ope.550

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok