Szabadidős-tevékenységek által megvalósuló informális tanulás és az egyetemi szakválasztás kapcsolata
Egy doktori pilot kutatás eredményei
Absztrakt
A felnőttkori tanulás egyik, talán legjellemzőbb sajátossága korunkban, hogy hihetetlen mértékben kiszélesedtek a tanulási útvonalak, a formális, iskolai rendszerű tanulás mellett főszereplővé vált a nemformális, rendszerint munkavégzéshez kapcsolódó tanulás világa és ugyan keveset beszélünk róla, de ugyancsak számottevő lett az informális úton, szabadidőben, bármely tevékenység közben, tudatosan vagy rejtett módon megvalósuló tanulás, amely során számos munkaerőpiacon kurrens és elvárt tudásra, készségre, kompetenciára teszünk szert. Az informális tanulási tapasztalatok a fiatalok esetében szerepet jászhatnak a pályaorientációban, a továbbtanulási irány, a választott egyetemi szak kijelölésében. Jelen esettanulmány egy, az informális tanulási tapasztalatok pálya- és szakválasztásban játszott szerepének vizsgálatára irányuló doktori kutatást megelőző, az UNKP 2023-3. sz. pályázaton támogatást elnyert pilot kutatás jellemzőit és főbb eredményeit mutatja be. A kutatás rövid bemutatása a felsőoktatási szakválasztás hétterének kérdésén túlmenően azért is érdekes lehet, mert az elmúlt időszakban a nagyobb, - jelen esetben doktori kutatást megelőzően - egyre gyakrabban alkalmaznak úgynevezett pilot/pilóta projekteket, amely során, a kutatás kezdetén egy kisebb lélegzetű, kísérleti vizsgálat keretében pontosítják a kutatási kérdésekre, hipotézisekre, az alkalmazott módszertanra vonatkozó elképzeléseket, terveket.
A mai, gyorsan változó, és kevéssé prognosztizálható munkaerőpiaci elvárások komoly kihívás elé állítják mind a pályaorientációval, szakválasztással küzdő fiatalokat, mind a szakok kínálatán és a kurrikulumok tartalmának folyamatos fejlesztésével küzdő felsőoktatási intézményeket. A fiatalok számára kulcskérdés a gyors elhelyezkedés és a sikeres munkahelyi beválás, ezért keresik azokat a szakokat, amelyek olyan kompetenciákat, szakmákon átívelő, úgy nevezett transzverzális készségeket, puha készségek fejlesztenek, amelyek több szakterületen is biztosítják a hatékony munkavégzést, a sikeres beválást. Ennek kulcsa lehet az egyre inkább reflektorfénybe kerülő informális tanulás világa, amely jelentős terepe a munkaerőpiacon elvárt puha készségek (soft skillek) megszerzésének, de kiemelkedő szerepe lehet – a formális iskolai jellegű képzési formák hatása mellett - a pályaorientáció megalapozásában. A doktori kutatást megelőző pilot kutatás során[1] - annak tudatában, hogy az eredményekből nem vonhatók le általános érvényű eredmények célunk volt feltárni a témán belül vizsgálandó főbb területek sajátosságait, pontosítani a vizsgálat célját, tematikáját.
[1] A doktori kutatás pilot kutatása a Kulturális és Innovációs Minisztérium ÚNKP-23-3 kódszámú Új Nemzeti Kiválóság Programjának a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alapból finanszírozott szakmai támogatásával készült az ELTE PPK NI andragógiai program keretében.