A nyitott mű

Avantgárd zeneszerzői törekvések: Aleatória és expresszivitás Karai József modern kórusműveiben

Szerzők

  • Timár Cecília
    Affiliation
    Timár Cecília a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem karvezetés szakán végzett, Kollár Éva tanítványaként. Édesapja, Timár Imre karnagy nyomdokain járva több kórus karnagyaként tevékenykedett. Jelenleg a doktori fokozat megszerzése előtt áll, témája Karai József avantgárd kórusművészete. A Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karának óraadó tanára.
https://doi.org/10.3311/ope.39803

Absztrakt

Karai József is azon zeneszerzők közé tartozott, akik Kodály-tanítványként illetve Kodály-követőként indultak el pályájukon. A „Harmincas” zeneszerzőcsoport tagjaihoz azonban hamar elértek az új zeneszerzési elvek és- technikák. Karai avantgárd, újító szándékú kórusművei megfogalmazásához a lengyel zeneszerzőiskola kompozíciós megoldásaiból merített, így az aleatória-meghatározott zenei elemek kontrollált valószínű egymásutánja-vált zenei kifejezésmódjának alapjává. A kodályi hagyományt követve és a modern áramlatokat figyelembe véve, nagy igényességgel teremtett szuverén zenei világot. Az alább közölt cikk, részlet az Aleatória és Expresszivitás: Karai József avantgárd kórusművészete; modern zeneszerzéstechnikai megoldások a zenei kifejezés szolgálatában című DLA értekezésemből.

Citation data from Crossref and Scopus

Hogyan kell idézni

Timár, C. (2025) „A nyitott mű: Avantgárd zeneszerzői törekvések: Aleatória és expresszivitás Karai József modern kórusműveiben”, Opus et Educatio, 12(2). https://doi.org/10.3311/ope.39803

Folyóirat szám

Rovat

Eszmélés