A 2010 utáni reformok hatása a hazai iskolarendszerű szakképzés szerepére, térszerkezetére és gazdasági kapcsolatrendszerére
Absztrakt
A 2010-es parlamenti választások után lényeges változások kezdődtek a hazai oktatási rendszerben, melyek az 1990-es rendszerváltás után létrejött – eredeti alapkarakterét a folyamatos módosítások ellenére mindvégig megőrző – decentralizált (helyi hatáskörben szervezett) közoktatásszervezési modellt a fenntartás, finanszírozás, irányítás és ellenőrzés egészét magába foglaló központosított állami oktatási rendszerre cserélte, az intézmények döntési jogkörét pedig radikálisan szűkítette. Az oktatási rendszer működtetéséért tehát teljes felelősséget vállaló központi állam az iskolarendszerű szakképzés jövőképének megfogalmazásakor 2011-ben a legfontosabb prioritásként a gazdasági igényekkel való összhang erősítését emelte ki, amit a gazdasági szereplők bevonásával szervezett gyakorlati képzés erősítésével, a szakmai kompetenciák fejlesztésével, illetve az érettségit is adó középiskolai képzések adminisztratív eszközökkel történő korlátozásával kívánt elősegíteni. A 2015-ös „Szakképzés a gazdaság szolgálatában” című újabb állami program a korábbi időszak szerves folytatásaként szervezeti, irányítási módosításokat eredményezett, de továbbra is a gazdasági igények közvetlen kiszolgálására és a szakképzés vonzerőjének növelésére helyezte a hangsúlyt. A következő kormányzati ciklust indító újabb koncepció már néhány kérdésben érzékelhető változtatást jelez. A program továbbra is a foglalkoztatói elvárásokra, a makrogazdasági és munkaerő-piaci változásokra hivatkozik, az ezekből levont következtetések között azonban már megjelenik a tudásalapú társadalom erősítésének igénye, a magasabb hozzáadott értékű munkakörökhöz szükséges kompetenciák fontossága és a területileg eltérő gazdasági igényeknek megfelelő képzési rendszer kialakítása. Tanulmányom arra keresi a választ, hogy ebben az átszervezésekkel terhelt bő másfél évtizedben mi valósult meg az adatok szintjén is kimutathatóan ezekből az elképzelésekből.