Tudományos kutatás az MI korában

Az MI megjelenése a kutatásban: egy paradigma váltás küszöbén?

Szerzők

  • Szűts Zoltán
    Affiliation
    Prof. Dr. Szűts Zoltán digitális pedagógia, média- és információs társadalomkutató, egyetemi tanár, az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Pedagógiai Karának dékánja, a Neveléstudományi Doktori Iskola és az Oktatási Innováció Tanszék vezetője.
  • Dominek Dalma Lilla
    Affiliation
    Dr. Dominek Dalma Lilla a Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Társadalmi Kommunikáció Tanszékének habilitált egyetemi docense, a Tanuláskutató Intézet senior kutatója. Kommunikációt, élménypedagógiát és kultúrapedagógiát oktat. Tagja a Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottságának Andragógiai Albizottságának.
https://doi.org/10.3311/ope.41909

Absztrakt

A mesterséges intelligencia (MI) megjelenése paradigmaváltást jelent a tudományos kutatásban , amely túllép a hagyományos eszközökön, és alapjaiban formálja át a tudományos munka lényegét. A tanulmány az MI kettős szerepét vizsgálja: egyrészt a rutinjellegű és időigényes feladatok (pl. irodalomkutatás, adatfeldolgozás) automatizálását, ami lehetővé teszi a kutatóknak, hogy a magasabb szintű innovációra és kreatív munkára összpontosítsanak; másrészt az emberi képességek kiterjesztését olyan területeken, mint a hipotézisalkotás és a komplex elemzések. A tanulmány kitér az MI alkalmazásának jelentős kihívásaira is, beleértve az etikai megfontolásokat, mint az algoritmikus torzítás, a félretájékoztatás veszélyét a „hallucinációk” révén, valamint a szellemi tulajdonnal kapcsolatos kérdéseket. Emellett tárgyalja a szociálpszichológiai következményeket, például a csökkent emberi interakciót és az automatizációs önelégültség kockázatát. A konklúzió szerint a kutatók jövője nem az MI-vel való versenyben, hanem annak stratégiai kihasználásában rejlik. Ez új kompetenciák – kritikai gondolkodás, etikai tudatosság, prompt-engineering – fejlesztését igényli annak érdekében, hogy az MI képességeit kiaknázva megerősítsék azokat az egyedi emberi tulajdonságokat (kreativitás, empátia, komplex ítélőképesség), amelyek a tudományos felfedezéshez elengedhetetlenek.

Citation data from Crossref and Scopus

Hogyan kell idézni

Szűts, Z., Dominek, D. L. (2025) „ Tudományos kutatás az MI korában: Az MI megjelenése a kutatásban: egy paradigma váltás küszöbén? ”, Opus et Educatio, 12(4). https://doi.org/10.3311/ope.41909

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok